Machi Koro

Standaard

Ik moet iets opbiechten… De eerste keer dat ik Machi Koro speelde, had ik meteen zin om dat lelijke, kleine Japanse doosje in de open haard te gooien. Reden: de grote geluksfactor!

Grote geluksfactor

Met een goede dobbelsteenrol krijg je (veel) geld om nieuwe kaarten te kopen. Bij een slechte dobbelsteenrol heb je DIKKE PECH! Een paar slechte dobbelsteenrollen na elkaar kunnen ervoor zorgen dat je een grote achterstand oploopt tegenover je tegenstander. Soms kan je hem dan zelfs niet meer inhalen.

Als jij 5 prachtige kaarten hebt gebouwd van een bepaald getal die je massa’s geld kunnen opleveren, moet je het geluk aan je zijde hebben dat je net dat getal rolt. Vergelijk het in dat opzicht een beetje met het dobbelen in de Kolonisten van Catan.

Wacht… nog niet wegklikken.

Machi Koro is meer dan alleen dobbelgeluk. Je kan het geluk een beetje naar je hand zetten. Lees vooral verder.

Engine builder

Je bouwt je motor op en eens je motor begint te draaien, dan begint het speelplezier. Met andere woorden: hoe meer kaarten je koopt, des te meer geld je ter beschikking hebt in je beurt en des te leukere kaarten je kan kopen.

Interessante keuzes

Met wat meer ervaring in het spel zal je merken dat er tussen de verschillende kaarten mooie combo’s kunnen worden gemaakt. Als ik kaart x koop, kan ik straks best kaart y kopen. Samen kunnen deze kaarten veel geld opleveren.

We kunnen er ook wat statistiek bij betrekken. Met twee dobbelstenen is de kans groter dat je een 7 rolt in plaats van een 12. Neem je een risico en bouw je een dure kaart met een minder interessant getal? Of speel je op safe en ga je voor een goedkope kaart waarbij de kans groter is dat je dat getal rolt?

Daarnaast heb je (van zodra je het juiste gebouw hebt geactiveerd) de keuze om met één of twee dobbelstenen te rollen. Met één dobbelsteen heb je bijvoorbeeld meer kans om een 2 te rollen dan met twee dobbelstenen. Met twee dobbelstenen kan je daarentegen een 9 rollen wat met één dobbelsteen dan weer niet mogelijk is.

Je kan ervoor kiezen om veel kaarten van hetzelfde getal te bouwen. Die kunnen veel geld opleveren wanneer je dat getal rolt. Of je kan ervoor kiezen om van elk getal slechts één of twee kaarten te bouwen. Zo ben je zeker dat je elke beurt inkomsten hebt.

Je kan je geld sparen om een goed gebouw te kunnen bouwen of activeren (met het risico dat je je geld later verliest aan een andere speler) of je kan je geld meteen spenderen aan minder goede gebouwen.

Ondanks de geluksfactor zijn er dus heel wat afwegingen die je zal moeten maken. Bovendien zorgt de geluksfactor voor extra spanning in het spel. Welk getal wil ik rollen en welk getal wil ik zeker niet rollen?

Filler

De speelduur van Machi Koro is kort, maar voldoende lang om in the mood te kunnen komen. Ik schat zo’n 20 à 30 minuten met normale spelers.

Zoek je een diepgaand dobbelspel, ga dan voor Roll for the Galaxy en laat Machi Koro voor wat het is. Speel je Machi Koro als een eenvoudige maar leuke filler, dan zal je veel plezier beleven aan dit spel.

Interactie

In Machi Koro ben je ook betrokken bij het spel wanneer het niet jouw beurt is. Je moet goed kijken wat de andere spelers doen en sommige dobbelsteenrollen van andere spelers kunnen effect hebben op jou. Dit kan soms confronterend zijn. Zeker als je tegenspelers zich focussen op kaarten waarbij jij veel geld kan verliezen.

Eenvoudig maar leuk

Volgens mij heeft Machi Koro zijn grote succes vooral te danken aan zijn eenvoudige speelverloop. Machi Koro is op 5 minuten uitgelegd en daarna speelt het heel vlot en heb je de spelregels niet meer nodig.

Artwork

De kaarten zijn mooi en duidelijk. Meer moet dat niet zijn. Minder ook niet.

Haven uitbreiding

Het basisspel Machi Koro vind ik goed maar niet super. Met de Haven uitbreiding wordt Machi Koro plots wel heel leuk. De Haven uitbreiding is voor mij een absolute must om te kunnen genieten van Machi Koro!

Welke meerwaarde geeft deze uitbreiding?

In het basisspel kan iedereen dezelfde strategie opnieuw gebruiken. Je koopt eerst die kaart, dan die kaart en tenslotte die kaart. Op het moment dat je een strategie hebt gevonden die goed werkt, zal je steeds diezelfde strategie toepassen. Dit zorgt voor weinig afwisseling en een saai en voorspelbaar speelverloop. Met de haven uitbreiding is dit niet meer mogelijk omdat er steeds 10 andere kaarten in het aanbod liggen. Als een stapel kaarten uitgeput raakt, wordt dit aangevuld met een nieuwe kaart. Zo kent elk spel een ander speelverloop. Je zal meer je best moeten doen om combo’s tussen de kaarten te vinden en je zal op je hoede moeten zijn wanneer je de laatste open kaart koopt. In dat geval komt er immers een nieuwe kaart in het spel die de volgende speler een groot voordeel kan geven.

Je kan het basisspel ook spelen met de regels van de haven uitbreiding, maar dit werkt minder goed omdat er in het basisspel veel minder verschillende kaarten zitten. De haven uitbreiding zorgt voor leuke nieuwe kaarten waardoor het spel steeds fris blijft.

In het basisspel zijn er vier gebouwen die je moet activeren. In de uitbreiding zijn er zes gebouwen. Dit kan ervoor zorgen dat de speelduur een stuk langer wordt. Toch raad ik aan om steeds met zes gebouwen te spelen. In het basisspel kan je immers last hebben van een runaway leader syndroom. Van zodra je een grote voorsprong hebt opgebouwd, is het moeilijk voor de andere spelers om je nog bij te kunnen benen. Wanneer er zes kaarten liggen op te activeren, heb je meer tijd om de andere spelers in te halen.

Conclusie

Machi Koro is een leuk kaartspel met heel wat dobbelgeluk, maar ook met voldoende keuzes waardoor je het geluk wat naar je hand kan zetten. Machi Koro wordt pas echt goed wanneer je de haven uitbreiding toevoegt aan het spel. Die uitbreiding is een absolute must have voor iedereen die het Machi Koro basisspel in zijn spellenkast heeft staan.

Een suggestie over “Machi Koro

Plaats een reactie