Thunder Alley

Standaard

Aantal speelbeurten:

1 keer gespeeld.

Simplistische uitleg van Thunder Alley:

Thunder Alley is een racespel voor 2 tot 7 spelers. Afhankelijk van het aantal spelers scheur je met een team van 3 tot 6 racewagens over het parcours in Thunder Alley in een aantal vooraf bepaalde ronden.

Elke speler zet zijn wagens klaar op het parcours en krijgt een aantal kaarten. In dit racespel gebruik je geen dobbelstenen, maar speel je kaarten uit om je wagens te verplaatsen.

Met de kaarten zijn er vier manieren om te bewegen. Solo, draft, pursuit en lead movement.

Solo movement: je rijdt op je ééntje weg en je laat al de andere wagens achter.

Draft movement: alle aangrenzende wagens die voor en achter jouw wagen staan, worden geactiveerd en rijden allemaal vooruit. Je trekt en duwt al die wagens als het ware met jou mee naar voren.

Pursuit movement: Pursuit is vergelijkbaar met Draft, maar in plaats van te trekken en te duwen is het hier enkel duwen. Je duwt alle wagens die voor jouw wagen staan vooruit.

Lead movement: Bij Lead movement is het enkel trekken. Je trekt al de wagens achter jou mee naar voren.

Door het uitspelen van die kaarten probeer je zoveel mogelijk van je eigen wagens mee naar voren te trekken of mee naar voren te duwen.

Het doel van het spel is om met al je wagens zo dicht mogelijk tegen de eerste plaats te finishen.

Mijn vooroordeel:

Ik ben een liefhebber van racespellen. Ik hou van Formula D, Rallyman, Demarrage en Horse Fever. De bekende reviewer Tom Vasel riep dat Thunder Alley het beste racespel is dat hij ooit heeft gespeeld. Ik was uiteraard meteen geïnteresseerd. Toen het spel toevallig werd gespeeld op de spellenclub Meeples in Gent, schoof ik met veel plezier aan.

Met welk spel kan ik Thunder Alley het best vergelijken?

Formula D

Leercurve:

De spelregels zijn eenvoudig.

De vier grootste pluspunten:

1 Formula D en andere racespellen komen het best tot hun recht met veel spelers. In Thunder Alley is een grote spelersgroep geen must. Integendeel, het speelt super met een kleine spelersgroep. Ik speelde mijn enige speelsessie met 3 spelers en dat werkte perfect. Zelfs met 2 spelers zou Thunder Alley heel goed spelen, maar dit heb ik zelf nog niet kunnen ervaren.

2 Thunder Alley is veel tactischer dan de meeste andere racespellen. Je moet proberen om je wagens te laten meetrekken of te laten vooruit duwen door andere wagens. Dit doe je door slim te spelen en door goed gebruik te maken van je kaarten. In Thunder Alley is er geen dobbelsteengeluk aanwezig.

3 Door het grote aantal racewagens die over het parcours scheuren, is er veel spelersinteractie.

4 Ondanks de tactische beslissingen is het spel heel toegankelijk en makkelijk te begrijpen.

De twee grootste minpunten:

1 Door het tactische aspect zal de beste speler vaak winnen. Het spel is dus enkel leuk als alle spelers aan elkaar zijn gewaagd. In het andere geval kunnen sommige spelers achterop raken in het spel waardoor het voor hen minder leuk kan worden.

2 Door de tactische beslissingen die je moet maken, kan er wat “downtime” optreden bij trage spelers.

Koop dit bordspel als:

je op zoek bent naar een tactisch racespel waarbij een overwinning niet wordt bepaald door het geluk met de dobbelstenen. Koop dit spel ook als je een liefhebber bent van Formula D, want dit spel is beter dan Formula D!

Komt dit spel in mijn persoonlijke spellencollectie?

Thunder Alley is het beste racespel dat ik ooit heb gespeeld. Ik wil het graag toevoegen aan mijn spellencollectie.

2 suggeties bij “Thunder Alley

  1. Thomas

    “Door het tactische aspect zal de beste speler vaak winnen. Het spel is dus enkel leuk als alle spelers aan elkaar zijn gewaagd. In het andere geval kunnen sommige spelers achterop raken in het spel waardoor het voor hen minder leuk kan worden…”

    Hopelijk wint de beste speler :p :p ! Dit gezegd zijnde is er een stevig catch up mechanisme in het spel in de vorm van gele vlag kaarten die uit het deck kunnen komen waarbij alle auto’s opnieuw aansluiten bij elkaar.

    Like

Plaats een reactie