Dead of Winter

Standaard

Dead of Winter is een thematisch spel waarbij je samen met de andere spelers moet vechten tegen een bende zombies.

In tegenstelling tot Zombicide en andere zombiespellen gaat Dead of Winter veel verder dan alleen maar het slachten van zombies.

Het is een psychologisch steekspel waarbij alle spelers een gemeenschappelijke overwinningsconditie hebben, maar daarnaast ook nog een eigen geheim objectief hebben.

De spelers kunnen dus enkel winnen als ze het gemeenschappelijke doel én hun eigen doel hebben bereikt. Dat zorgt er voor dat er regelmatig ook egoïstische beslissingen door de spelers zullen moeten worden gemaakt.

Om het allemaal nog spannender te maken bestaat er ook een kans dat er een verrader in het spel zit. Deze speler doet alsof hij de groep wil helpen, maar eigenlijk handelt hij vooral uit eigen belang. Indien nodig zal hij spreekwoordelijk messen in de rug van de andere spelers steken.

Al deze zaken (eigen doelen, een mogelijke verrader en de aanvallen van de zombies) zorgen voor een spannende sfeer waarbij de beschuldigingen in het rond zullen vliegen, zelfs als er geen verrader in het spel zit.

Qua sfeervolle setting kan dit alvast tellen als je het mij vraagt. Maar laten we het nu eens hebben over het spel zelf. Hoe verloopt een speelbeurt?

Elke speler start met twee karakters.

Je krijgt bovendien drie dobbelstenen.

Tijdens je beurt leest de speler die voor jou aan de beurt kwam een speciale kaart.

De speler bekijkt de kaart aandachtig en als de voorwaarde van toepassing is (in dit geval: als de actieve speler het karakter Bev heeft) wordt de kaart aan de groep voorgelezen. Hierna wordt er gekozen uit de twee opties. Altijd spannend en leuk om de andere spelers proberen te overtuigen van jouw voorkeur.

Tijdens je beurt rol je de dobbelstenen en voer je acties uit.

Je hebt acties waarbij je een dobbelsteen moet opofferen en je hebt acties die je steeds opnieuw mag gebruiken.

Je kan zombies vermoorden. Hiervoor moet de gebruikte dobbelsteen een waarde hebben die gelijk aan of groter is dan het getal naast het aanvalssymbool op je karakterkaart.

Je kan itemkaarten zoeken. Hiervoor moet de gebruikte dobbelsteen een waarde hebben die gelijk aan of groter is dan het getal naast het zoeksymbool op je karakterkaart.

Je kan één of meerdere itemkaarten gedekt op het speelbord leggen om zo een crisis te voorkomen. Gedekt! Je leest het goed. Dit zorgt ervoor dat de verrader lekker kan saboteren als hij daar zin in heeft. Stel dat je 5 fuel-kaarten moet spelen om een crisis te voorkomen en er liggen 4 fuelkaarten en 1 food-kaart, dan ben je er aan voor de moeite.

Je kan itemkaarten uitspelen die je een voordeel opleveren.

Je kan iedereen oproepen om te stemmen om iemand te verbannen uit het spel. Dit doe je vooral wanneer je iemand verdenkt van een vuile verrader te zijn.

Je kan je verplaatsen naar een andere locatie. Elke keer wanneer je je verplaatst, moet je met een dobbelsteen rollen. De kans bestaat dat je een wonde oploopt of dat je karakter sterft. Geen paniek, je kan ook karakters bijverdienen. Waarom zou je je verplaatsen naar een andere locatie? Om items te zoeken of zombies uit te moorden. Altijd leuk.

Je kan voedsel aanleveren hetgeen je nodig hebt om je karakters in leven te houden.

Je kan barricades plaatsen om de toestroom van zombies wat in te perken.

Kortom, er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om uit te kiezen tijdens je beurt.

Dead of Winter is een heel goed spel.

De sterkte van Dead of Winter zit hem in:

1/ het psychologische aspect, zoals het verdenken en beschuldigen van de andere spelers…

2/ de spanning tijdens het stemmen en tijdens het bekijken van de crisiskaarten…

3/ de coole verhaallijnen…

4/ de grote herspeelbaarheid door de verschillende scenario’s…

5/ de keuze om een kort, medium of lang spel te spelen (al duurt een kort spel ook lang)…

6/ het prachtige artwork…

7/ de vele karakters met speciale eigenschappen…

Het is allemaal cool en thematisch klopt het perfect.

Toch zijn er voor mij ook twee grote nadelen aan het spel verbonden:

1/ Er is een grote geluksfactor door de dobbelstenen. Met één verkeerde dobbelsteenrol kan je karakter meteen sterven. Het hoort bij het thema, maar die ene dobbelsteen die je moet gooien tijdens verplaatsingen naar andere locaties is echt enorm vervelend.

2/ Het grootste nadeel aan het spel vind ik dat je slechts een beperkt aantal dobbelstenen ter beschikking hebt. Je start het spel met 3 dobbelstenen, maar als je een karakter verliest, verlies je ook een dobbelsteen. Het kan dus gebeuren dat je tijdens het spel slechts 2 dobbelstenen kan gebruiken. Als je hier dan nog eens slecht mee gooit, kan het voorkomen dat je tijdens je beurt niets interessants kan doen. Het feit dat je eens een beurt niets kan doen, is niet zo erg. Het is wel vervelend als je dan een hele tijd moet wachten tot het weer aan jouw beurt is. In een spel met 5 spelers duurt dit echt wel een tijdje.

Conclusie:

Dead of Winter is fantastisch en frustrerend tezelfdertijd. Ik wil meer doen tijdens mijn beurt, ik wil dat de beurten sneller gaan en ik wil meer actie in het spel zien. Nu gaat het allemaal net iets te traag. Daartegenover staan een ijzersterk thema, prachtig artwork en een aantal spannende momenten vol bluf en verraad.

Dead of Winter is good but not great.

FB_IMG_1447432746537

Een suggestie over “Dead of Winter

Plaats een reactie