Lancaster

Standaard

Prachtig speelmateriaal

Lancaster is een worker placement spel waarbij je elke ronde je ridders op pad stuurt. Van zodra je het speelbord op tafel hebt gelegd en de speelstukken hebt verdeeld, is het al genieten geblazen. Het speelmateriaal is heel mooi en het ridderthema zit goed verwerkt in het spel met respect voor de historische achtergrond.

Lancaster biedt een mooie mix van blind bieden, worker placement en meerderheden.

Blind bieden

Normaal ben ik geen fan van blind bieden, maar in dit spel is het echt spannend. Meestal kan je op voorhand al raden welke spelers voor of tegen een bepaalde wet zullen stemmen. Je weet echter niet hoe zwaar ze zullen inzetten. Het blijft gissen, maar toch zal je redelijk goed kunnen inschatten op welke wetten je het zwaarst zal moeten inzetten.

Worker placement met originele twist

Aan het worker placement gedeelte werd een originele twist gegeven. Nu kan je niet alleen ridders plaatsen (worker placement), maar ook ridders van andere spelers verdrijven door een sterkere ridder te spelen op diezelfde plaats. De verdreven ridder gaat niet verloren, maar mag je gewoon opnieuw inzetten op een andere plaats. Je kan er ook voor kiezen om de krachten van je ridders te bundelen en met twee of meer ridders op één plaats te gaan staan. Geen frustratie in dit spel dus, maar gewoon leuke interactie tussen de spelers.

De wet van de sterkste

Je moet de meerderheid behalen in een gebied door een sterkere ridder te plaatsen dan de andere spelers. Dan mag jij de bijhorende actie uitvoeren. Aangezien je de ridders op het speelbord en de ridders in de voorraad van de andere spelers steeds kan zien, kan je het spel heel slim en tactisch spelen.

Lange speelduur met veel spelers

Tijdens mijn eerste speelbeurt van Lancaster was ik wild enthousiast. Ik had zelden een spel gezien dat zoveel diepgang biedt met zo’n eenvoudige regels. Bovendien is het spel nog goed gebalanceerd ook. Na mijn tweede en derde speelbeurt vind ik Lancaster nog steeds een goed spel, maar is mijn enthousiasme toch wat getemperd. Een nadeel aan dit spel is de speelduur die flink kan oplopen. Zeker in een spel met 5 spelers. Met veel spelers kan het plaatsen, het verdrijven, het opnieuw plaatsen, het opnieuw verdrijven,… voor veel downtime zorgen omdat je steeds opnieuw een nieuwe plaats voor je ridder moet zoeken op het speelbord. Als het plaatsen van de ridders teveel tijd in beslag neemt, kan het allemaal wat repetitief beginnen aanvoelen.

Een aanrader

Toch wil ik positief eindigen. Lancaster staat weliswaar niet meer in mijn top 10 van beste spellen aller tijden, maar toch blijft dit een heel goed spel dat ik aan elke spellenliefhebber zou aanraden. Dit spel won niet voor niets de Nederlandse spellenprijs in 2012.

Plaats een reactie