Descent 2nd edition

Standaard

Aantal speelbeurten:

2 keer gespeeld en evenveel keer zwaar op mijn doos gekregen als Overlord.

Meest gespeeld met:

Mijn liefste vriendin Barbara en vier sympathieke bezoekers van spellenclub De Strateeg.

Mijn vooroordeel:

Na goede ervaringen met andere thematische spellen zoals Dungeons & Dragons en Mansions of Madness keek ik enorm uit naar Descent 2nd Edition.

Simplistische speluitleg van Descent 2nd Edition:

Eén speler is de Overlord. Hij bestuurt alle monsters. Alle andere spelers zijn de helden. De helden trekken ten strijde tegen de monsters. Descent 2nd Edition bevat verschillende scenario’s. Het scenario bepaalt het doel van de helden en de Overlord speler, de setup van het spel en de monsters die zullen aantreden.

Dit spel kan ik het best vergelijken met:

Dungeons & Dragons: Wrath of Ashardalon. Net als in Descent 2nd Edition vecht je in D&D ook tegen allerlei monsters. Het grootste verschil is dat de monsters in Descent 2nd Edition worden bestuurd door een speler (= de Overlord). Allen tegen één speler! In D&D werken alle spelers samen en worden de monsters bestuurd door het spel zelf. Allen tegen het spel! Ik heb een voorkeur voor Descent 2nd Edition.

Je zit volop te genieten:

Wanneer het scenario wordt klaargezet. De scenario’s zitten zo leuk in elkaar dat je meteen zin hebt om erin te vliegen. Een voorbeeldje: Er liggen 4 objectieven verborgen. Eén van de 4 objectieven is Frederick. De Overlord-speler moet Frederick trachten te vinden en één van zijn monsters (Splig) moet Frederick ontvoeren en naar de uitgang brengen. De helden moeten proberen om Splig een kopje kleiner te maken vooraleer hij kan ontsnappen met Frederick.

Je hebt zin om het spel van de tafel te vegen:

Wanneer je als Overlord speler het gevoel hebt dat je geen schijn van kans maakt. Als Overlord-speler kan je tijdens je beurt telkens 1 held 1 keer aanvallen. Als held kan je de Overlord-speler elke beurt 2 keer aanvallen. Eerst komen alle helden aan de beurt. Als je met vier spelers speelt en je hebt als Overlord wat pech, dan kan je monster in 1 beurt 8 keer slagen incasseren. Pas daarna mag jij als Overlord-speler terugslaan. Meestal ben je dan al morsdood. Misschien speelden wij iets verkeerd, maar ik heb het gevoel dat het heel moeilijk is om te winnen als Overlord.

Het oog wil ook wat:

Wauw! Het ziet er allemaal verbluffend mooi uit! De prachtige miniaturen, de tegels die mooi in elkaar passen, … Je zit meteen in de juiste sfeer. Het was nog mooier geweest als de miniaturen van de helden een verschillende kleur hadden gekregen. Voor een slechtziende mens als ik is het niet evident om de lichtgrijze helden van elkaar te onderscheiden. “Verf je miniaturen dan!”, roept iemand. “Ik ben een bordspelspeler en geen schilder!”, roep ik terug.

Descent 2nd ed

Leercurve:

De spelregels zijn vrij eenvoudig, maar door de enorme hoeveelheid verschillende fiches, verschillende kaarten en verschillende scenario’s kan het wat complex lijken als je de spelregels voor het eerst leest. Dit zal zeker het geval zijn als je nog geen ervaring hebt met gelijkaardige thematische spellen.

Uitbreidingen nodig?

Voorlopig ben ik nog even zoet met het ontdekken van alle scenario’s. Een uitbreiding is dus zeker (nog) niet noodzakelijk voor mij.

De drie grootste pluspunten:

1 Je wordt meteen in het spel gezogen en de uren vliegen voorbij!

2 De scenario’s zorgen voor veel afwisseling!

3 Het artwork is prachtig!

De drie grootste minpunten:

1 Het is heel moeilijk om te winnen als Overlord-speler tenzij je steeds opnieuw de ren-zo-hard-weg-als-je-kan-strategie gebruikt.

2 De dobbelstenen zorgen voor een grote geluksfactor.

3 Konden ze de doos nog kleiner maken? Zelfs de beste karrenvuller in de Colruyt zal de nodige zweetdruppels op zijn voorhoofd krijgen om alle onderdelen in de doos te stampen en het deksel terug mooi dicht te krijgen.

Koop dit als:

je houdt van thematische spellen waarbij het episch speelgevoel primeert boven spitsvondige spelmechanismen.

3 suggeties bij “Descent 2nd edition

  1. Thomas

    Cool dat je het spel wijs vindt ! Enkele opmerkingen over de Overlord:

    Er zijn een paar scenario’s die gemakkelijker door de ene dan wel door de andere partij te winnen zijn. Ik denk dat het zeer moeilijk is om alles 50/50 te balanceren. Bekijk ook de errata voor aanpassingen bij sommige scenario’s.

    De Overlord heeft wel een paar krachtige voordelen:
    * tijdsdruk ligt voor zover ik weet steeds in het kamp van de heroes. Overlord kan winnen door de heroes te vertragen
    * het verrassingseffect: de heroes weten niet welke kaarten de Overlord op de hand heeft, terwijl de Overlord wel weet welke kaarten de heroes hebben.
    * zeer krachtige respawns : hoe meer je de heroes met je monsters bezig houdt hoe beter voor jou, je monsters komen toch terug. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je je kamikaze gewijs op de vijand moet storten.
    * blokkeringen : grote monsters kunnen de heroes ophouden gewoon omdat ze de passage blokkeren. Dit is zeer frustrerend voor de heroes.
    * Overlord mag veelal kiezen welke monsters als vrije groep in een scenario mogen meespelen. De healer monsters zijn zeer lastig om tegen te spelen.
    * Het kost vrij veel tijd om een knock out hero terug op de been te krijgen en te healen. Je concentreren om 1 bepaalde hero knock out te krijgen is meestal de way to go.

    Like

Plaats een reactie