Powerboats

Standaard

Geef een man een vis … en hij zal eten hebben voor één dag. Leer een man hoe hij moet vissen … en hij zal in zijn boot zitten en een hele dag bier drinken. Mannen en boten. Het is altijd een goede combinatie. Daarom kocht ik het spel Powerboats.

Powerboats is een racespel met speedboten. Dat klinkt stoer. Met je speedboot tussen boeien en eilanden slalommen en proberen om als eerste de finish te bereiken. Verplaatsingen gebeuren door een simpel, maar origineel dobbelsysteem. Je kan elke beurt kiezen om al je dobbelstenen te behouden, één dobbelsteen toe te voegen aan je huidige voorraad dobbelstenen of één dobbelstenen uit je voorraad dobbelstenen wegnemen. Simple comme bonjour.

De onderdelen zijn het bekijken waard. Een mooi modulair bord met de zee, boeien en eilandjes. De speedboten zien er mooi uit, net als de glanzende driezijdige dobbelstenen. Over de boeien ben ik minder enthousiast. Mooi, dat wel, maar ze vallen snel uit elkaar. Ofwel heb ik ze slecht in elkaar geknutseld?

De voordelen van Powerboats zijn de heel eenvoudige spelregels (ja, echt heel eenvoudig!) en de spelersaantallen. Je kan dit spel van twee tot zes spelers spelen. Hoe meer spelers, hoe beter. Dan lig je elkaar meer in de weg.

Ik hou van racespellen, maar Powerboats kon me toch niet echt boeien. (Boeien, heb je hem?) Ofwel speel je heel voorzichtig en gebruik je weinig dobbelstenen, maar dan wordt het spel snel saai. Ofwel neem je risico’s om de fun er wat in te brengen. Ondanks de genomen risico’s geraakte de fun er bij ons echter niet in. Eén stuurfout en je vaart de verkeerde kant op waardoor al je plannen in duigen liggen of nog erger: je knalt tegen een eiland. Dat is één keer grappig, maar na een aantal keer is het eerder vervelend dan grappig.

Het spel duurt ook vrij lang voor een racespel. Normaal moet je 3 parcours afleggen. Wij gaven er na één parcours al de brui aan. Ik kan niet zeggen dat ik het erg vond dat ik de andere parcours niet meer heb kunnen spelen.

Als je op zoek bent naar een goed racespel, zou ik je eerder Formula D, Rallyman, Demarrage of Formel Fun (ook bekend als Ditterio’s Race) aanraden. Ave Caesar, Top Race en Snow Tails zouden ook goed zijn, maar deze spellen heb ik zelf nog niet gespeeld.

Mannen en boten. Achteraf bekeken is dit misschien toch niet altijd een goede combinatie. Misschien omdat ik geen bier lust?

Plaats een reactie