Koryo

Standaard

Oosters, kaartspel en steampunk.

Dezer dagen zijn deze drie kernwoorden meer dan voldoende om menig spellenliefhebber een vreugdesprong te laten maken.

Oosters: Japanners, Chinezen, Koreanen, het maakt allemaal niet uit… feit is dat die spleetogen goede spellen kunnen maken: Shadow Hunters, Love Letter, One Night Werewolf,…

Kaartspellen: ze zitten goed in de lift. Heel lang geleden speelden we enkel traditionele kaartspellen met een deck van 52 gewone speelkaarten. Nu krijgen we echter veel goede alternatieven voorgeschoteld. Ik denk hierbij aan fantastische kaartspellen zoals Dominion, 7 Wonders, Revolver, Guildhall, Wizard, Hanabi, Seasons, Jaipur,… en u kan er wellicht zelf ook nog een aantal opsommen.

En dan is er nog steampunk. Steampunk, what the f*ck is steampunk? Even spieken op Wikipedia: steampunk is een subgenre van fantasie of speculatieve fictie. De term verwijst naar de verhalen die zich afspelen in een tijd dat stoomkracht nog de primaire krachtbron was (meestal de 19e eeuw), maar die ook elementen van sciencefiction of fantasie bevatten, zoals futuristische uitvindingen en machines, of echt bestaande machines (zoals computers) die in deze verhalen veel eerder worden uitgevonden dan in werkelijkheid. Bekende spellen met een steampunk-thema zijn City of Iron, Spyrium en The Phantom Society. Weeral iets bijgeleerd vandaag.

Onlangs kwam ik toevallig in aanraking met een spel (iets dat me wel vaker overkomt). Toevallig werd het spel ontworpen door een spleetoog, toevallig was het een kaartspel en toevallig heeft het spel een steampunk-thema. Zou het toevallig ook een goed spel zijn?

Het kaartspel heet Koryo en wees maar zeker dat dit een goed spel is.

Elke beurt kiezen de spelers simultaan een familiekaart uit hun hand. Elke familie kan een waarde hebben van 1 tot en met 9. De waarde staat zowel voor het aantal kaarten van deze familie in het spel als voor het aantal overwinningspunten die ze aan het einde van het spel opleveren. De spelers kunnen zoveel kaarten van dezelfde familie (waarde) uitspelen als ze maar willen. Je kan bijvoorbeeld 4  zessen uitspelen of 2 achten of 5 negens. Elke familie (of elke waarde) heeft een speciale eigenschap die de speler kan gebruiken als hij tijdens zijn beurt de meerderheid in die familie heeft. Als ik 4 zessen voor mij heb liggen en mijn tegenspeler heeft slechts één zes voor zich liggen, dan heb ik de meerderheid van de zessen en krijg ik de eigenschap van de zes (en mijn tegenspeler niet). De eigenschap van de zes is: je krijgt een goudstuk. Zo heeft elke waarde (familie) een andere eigenschap die je op de één of andere manier een voordeel oplevert. Daarnaast zijn er nog -1 kaarten om een andere speler aan te vallen.

Koryo is leuk, interactief en snel. Wederom drie trefwoorden die ik hoog in het vaandel draag. Elke kaartspelliefhebber moet dit spel gewoon hebben! Lang leve de spleetogen!

Plaats een reactie