“draughrs”… hoe verzinnen ze het

Standaard

Heb ik “draughr” juist geschreven? Even op zoek…roffel roffel grrrr… waar liggen de spelregels van CHAMPIONS of MIDGARD? Grote chaos na een weekend spelen. 10 minuten later… PING… mijn oog valt op de doos. Grey Fox Games. Op Essen leer je elk jaar weer heel wat nieuwe uitgevers kennen. Oh…had ik nog niet eerder gezien… een Dice Tower Seal of Excellence op de doos. Wat wil dat nu weer zeggen? Dice Tower approved… zou een spel meer waard worden indien we een Ditterio Seal of Excellence zouden ontwikkelen. Nog iets om eens met onze kompaan de Spelgezel te bespreken. Enfin, tra la la. Ik duik de handleiding in. Zin 1 op pagina 1… “The Jarl of Trondheim has died”…. hmmm Trondheim… hmmm een Jarl. Goed, de tekening van stoere vikings maakt veel goed. We lezen verder… Aaaaah, het is een spel over stoere vikings…CHECK… klopt met het plaatje en de cover op de doos die…even verder lezen monster en epic creatures verslaan om glory te verdienen. WACHT gij euro-spellen-liefhebbende leeskompaan! Het spel is GEEN thematische game met tal van verhaal lijnen en kaartjes met veel tekst. Neen, het is een eenvoudige eurogame met een viking-slaat-monsters-dood thema. Een klein beetje onverwacht als je gewoon op de cover van de doos zou afgaan. Denk aan het pareltje dat achter Lords of Waterdeep zat destijds. Het thema zou veel mensen wel eens kunnen afschrikken of de thema spelers kunnen verleiden tot het aankopen van een strategisch spel bibber.

Even lezen… aaarghhh, dat doet pijn… wat een SLECHTE spelregels zeg. Een rood frustratie blosje prijkt op mijn wangen, een lichte grimas op de lippen. Misschien een poging van de uitgever om ons meer op een echte viking te doen lijken. De spelregels lijken allemaal evident op het eerste zicht, amper 10 pagina’s, op 10 minuutjes gelezen. Goed maar veel vragen blijven toch even onbeantwoord. Even doorbladeren, nog eens, nog eens… yaaarrghhh kuch kuch een woedende viking kreet is wel van toepassing. Maar goed. We zijn doorgewinterde spelers, nu doorgewinterde vikings… en wagen ons aan het avontuur. We lossen het onderweg wel op.

Wat moeten we doen? Je zet het bord op en hebt een aantal locaties (waarvan sommige via tegeltjes en kaartjes worden gelegd en dus elk spel anders zijn) waarop je mannetjes kan inzetten. Rings any bells? Worker placement. Told you so. Maar waar draait het bij dit spel om? Vechten. Die vieze draughrs (ja herinner de titel) een stevige lap verkopen om glory en geld te verdienen. Dat doe je door via de workers dice te verzamelen. Het spel komt met custom dice in 3 kleuren. Elke kleur stelt een krijger voor met een specifieke eigenschap. Dus je verzamelt dobbelsteentjes en kan die dan rollen om monsters te verslaan.

Kortom Champions of Midgard is een heel eenvoudige worker placement die goed in elkaar zit maar vooral snel aanleert (even de frustratie van de spelregels terzijde) en snel speelt. Op 60 tot max 90 minuutjes is het gespeeld. Geen teksten lezen, alles met icoontjes weergegeven en het gaat op zich niet over grondstoffen maar wel dice sparen die krijgers voorstellen waarmee je moet rollen om aan te vallen. Sneuvelen er een paar, pffff, niet erg… die witte dice dienen toch als kanonnenvlees… ouch, vergeten dat ze nog geen kanonnen hadden. Anders hadden ze die trollen wel tot poeder geschoten.

Kortom, ik ga dit spel boven halen als ik met een eerder beginnende groep spelers Lords of Waterdeep wil spelen of als ik een wat luchtiger maar toch net avondvullend spel wil spelen. Het thema is wel leuk. Als ik zelf de uitleg geef, bespaar ik mijn tafelgenoten die frustratie alvast en dan ben ik er van overtuigd dat we ons wel zullen amuseren!

pic2700866_lg

5 suggeties bij ““draughrs”… hoe verzinnen ze het

  1. ditterio

    De Dice Tower Seal of Excellence wordt uitgereikt door Tom Vasel. Het zijn spellen die hij heel leuk vindt, zoals bijvoorbeeld Sheriff of Nothingham. Ik vertrouw niet blind op die zegel want mijn smaak en die van Tom Vasel lopen soms heel erg uit elkaar. Hij houdt niet van Feld, ik heel erg. Voor een Ditterio’s seal of excellence moeten we eerst nog een paar miljoen lezers winnen denk ik 🙂

    Like

  2. Het pijnigt mij als ik moet lezen dat mensen al niet meer weten wat een jarl is, laat staan waar Trondheim ligt en waarom deze stad (nederzetting) zo van belang was… Och wel, zo wordt er toch een beetje aan de kennis van geschiedenis bijgesleuteld. Doet mij een beetje terugdenken aan die keer dat ik The Manhattan Project uitlegde aan een groep spelers die mij na afloop van hun spel lieten weten : “Tof spel, maar wat een dwaze titel”.

    Like

    • Ik weet niet hoe het komt, ik heb nooit een straffe aarderijkskunde kennis gehad. Maar zo zie je maar want ik heb inmiddels zowel Trondheim als Jarl opgezocht en weer iets bijgeleerd!! Lang leve bordspellen. Ze houden ons geheugen en rekenvermogen scherp en verhogen ook nog eens onze algemene kennis.

      Like

    • Wauter

      +1 for Thomas! Ik durf zelfs niet te schrijven hoeveel uur ik in Skyrim doorgebracht heb. Laat ons stellen dat ik op die tijd mijn collectie bordspellen had kunnen uitspelen. Schaam op mij, ik weet het 🙂

      Like

Plaats een reactie