Axis & Allies

Standaard

Het moet ergens in 2004 geweest zijn, dat ik op kot een spelletje Axis & Allies voor de eerste maal speelde. Nieuwsgierig om nieuwe strategieën te ontdekken ging ik op zoek in bordspelforums. Mede daardoor kwam ik opnieuw in contact met de bordspellenwereld.

Sindsdien hebben er zich een aantal epische spelletjes Axis & Allies afgespeeld. Een sessie met mijn spelersgroep The Red Ravens wil ik u toch niet onthouden.

Wat boeit er zo aan de grootvader der Dudes on the board games ?

(-sorry Risk, A&A is nu eenmaal uitgegeven in mijn geboortejaar-)

Je hebt inderdaad geen bevoorradingslijnen, geen bergen of modder waar je tanks zich in vastrijden, geen stedelijke gevechten in het helse Stalingrad, kortom WO II op een simplistische manier weergegeven. Maar toch blijf ik het spelen want wie weet welke gekke dingen er gebeuren. Japan dat Moskou binnenvalt, Italië dat het Romeinse rijk herstelt … Ook qua tactieken is het best nog wel te pruimen. Het positioneren van je vloten, weten hoeveel infanterie vs tanks je optimaal wil benutten, je toevoer van troepen aan de gang houden … het zijn zaken die toch enige overpeinzingen kunnen gebruiken.

What about a nice game of Axis & Allies ?

Spelers:

Winston Wouter (UK) en Stalen Jens (USSR/USA)

vs 

Mussozorro (Italie/Japan) en Fuhrer Ruben (Duitsland)

 

Anno Dominatus 1941 – 07 juli 1941, eerste conferentie van Moskou :

Winston Wouter : fabrieken ! dat is wat we nodig hebben. Eens we Afrika industrialiseren en gespammed hebben met onze plastiek tommy’s zal niemand ons nog kunnen tegenhouden !

Stalen Jens : eh? Misschien kunnen we eerst onze aandacht eens vestigen op de massale inval van die plastieken zwarte tanks op de grenzen van het moederland.

Winston Wouter : Geen paniek kameraad, eens we onze invasiemacht klaar hebben in Egypte , hakken we Mussozorro in de pan. Daarna ligt de weg naar Berlijn open. En geen zorgen, die tanks rijden zich wel vast in jullie modder en sneeuw.

Stalen Jens : Frakkk ! wie heeft hier al ons gebied geplastificeerd en plat gemaakt? Waar is mijn modder, moerassen en sneeuw? Waar zijn mijn ural gebergten en taïga wouden?

Winston Wouter : Bekijk het positief man, de invasie van Noorwegen wordt een eitje zonder die lastige fjorden waar onze soldaatjes tegen opbotsen anders.

Stalen Jens : who the frak cares about Norway !?

Winston Wouter : we must save the black metal ! En als we Abbath kunnen gevangen nemen, hebben we meteen het prototype voor de nieuwe supersoldaat . He will swing his axe into many naziskulls.

Thomas

Plaats een reactie