Kemet

Standaard

Het spel Kemet speelt zich af in het Oude Egypte. Het is een licht oorlogsspel waarbij je zoveel mogelijk overwinningspunten moet scoren. Overwinningspunten kan je verdienen door tempels te bezetten, door bepaalde tegels te kopen, maar vooral door je tegenstanders aan te vallen (en de strijd te winnen). Bij deze aanvallen kan je de hulp inroepen van de Goden, die voorgesteld zijn door grote wreedaardige mythische wezens. Ik zou deze monsters niet graag in het donker tegenkomen.

Is Kemet een leuk spel?Ik zal positief beginnen. Het artwork is prachtig. De miniaturen zijn beeldschoon en met oog voor detail. Je kan er uren naar kijken. Of toch halve uren.

De gevechten zijn spannend omdat spelers hun kaarten gedekt uitspelen. Het is altijd bang afwachten of je al dan niet in de pan zal worden gehakt.

Het spel doet me denken aan Risk maar dan zonder dobbelsteengeluk en met een veel aangenamere speelduur. Bovendien heeft Kemet een hele hoop tegels met extra mogelijkheden die het spel afwisselender en tactischer maken dan Risk.

Kemet is een mooi en goed bedacht spel, maar toch kan het me niet echt bekoren. De gevechten zijn leuk, maar voor de rest is het allemaal niet echt interessant.

Het systeem van de tijdelijke overwinningspunten vind ik maar niets. Je kan een tempel bezetten waarvoor je tijdelijk een overwinningspunt krijgt. Nadien kan je echter worden aangevallen waardoor je je eerlijk verdiend overwinningspunt meteen weer kan kwijtspelen. Punt krijgen, punt kwijtspelen, opnieuw punt krijgen, opnieuw punt kwijtspelen, … en zo verder tot één speler het benodigde aantal punten heeft. Dat is iets waar ik niet van hou.

Kemet doet me denken aan Small World, een spel dat ik ook niet graag speel. Je zet troepen in, je wordt aangevallen en je wordt verslagen, je verlaat het speelbord, je duikt later opnieuw op, je valt opnieuw aan, je verslaat de andere persoon, later wordt je opnieuw aangevallen, je wordt verslagen, je trekt je terug, je zet extra mensen in en je valt opnieuw aan en zo gaat het maar door. Not my cup of tea.

Kemet is waarschijnlijk een spel voor velen, maar niet voor mij.

Plaats een reactie