Augustus

Standaard

“Op gebied van geschiedenis verdien jij de dood met de kogel!” Deze profetische woorden sprak mijn toenmalige leraar geschiedenis tot mij alvorens hij me mijn examen geschiedenis teruggaf. Hij had ongelijk, ik ben een ware geschiedenisliefhebber. Vandaag zal ik hem het tegendeel bewijzen.

Op 15 maart van het jaar 44 voor Christus werd Julius Caesar vermoord met 23 dolksteken. Het kunnen er ook 22 geweest zijn. Ik was er zelf niet bij. Julius Caesar had een geadopteerde zoon Gaius Octavius. De jongen met de speciale naam had ambitie voor politieke macht. In 27 voor Christus krijgt hij de titel Augustus. Augustus wil letterlijk zeggen: hij wiens woorden voorspellende kracht hebben. Op 36-jarige leeftijd wordt Augustus de eerste Romeinse keizer en verdeelt het rijk in provincies. Respect dude!

Tot zover de les geschiedenis over keizer Augustus. Dat mag je ook meteen weer vergeten, want om het spel Augustus te kunnen spelen, heb je geen geschiedeniskennis nodig. Het thema is er wat bij gesleurd. Spelkennis en veel tactische of strategische vaardigheden hoef je eigenlijk ook niet te hebben om Augustus te kunnen spelen, want het spel Augustus is poep-simpel.

Ken je het spel BINGO? Voor de 2% lezers die BINGO niet kennen: iemand trekt een balletje uit een zak en leest het getalletje af dat op dat balletje staat, jij kruist op je blaadje het vakje met datzelfde getalletje aan (indien mogelijk), als al je getalletjes aangekruist zijn, roep je zo luid mogelijk: BINGOOOOOOOOOOOO en dan win je het spel.

Augustus is een variant op BINGO met een paar kleine verschillen. Bij het spel Augustus trek je symbolen uit een zak. Deze symbolen keren terug op de kaarten van de spelers. Als er een bepaald symbool wordt getrokken en jij hebt toevallig datzelfde symbool op één van je kaarten staan, dan mag je een legioen (een meeple) op dat symbool zetten. Als alle symbolen van een kaart volledig gevuld zijn met legioenen, is je kaart vol. Dan roep je AVEEEEEEEEEE CAESAAAAAAAAAAAAR en krijg je de speciale eigenschap van die kaart. Na de eigenschap te hebben benut, leg je de kaart voor jou neer in een rijtje (deze kaart levert je op het einde van het spel nog overwinningspunten op). Wie als eerste 7 kaarten in zijn rijtje voor zich heeft liggen, beëindigt het spel. Wie de meeste punten heeft, wint.

Augustus is licht, heel licht. Dit spel kan je met iedereen spelen, met je broertje van 4, met je bomma van 100, zelfs met je hond. De geluksfactor is heel groot, maar mij stoorde dit nooit. Bovendien is Augustus leuker dan Bingo, veel leuker! Het is pure fun!

 

 

Plaats een reactie