Legendary: a Marvel Deck Building Game

Standaard

 

Legendary is een coöperatief deck building spel met superhelden thema. De spelers breiden hun kaartendeck uit met superheldenkaarten. Dankzij deze superheldenkaarten verzamelen de spelers gevechtskracht zodat ze de slechteriken kunnen verslaan en geld zodat ze sterkere heldenkaarten kunnen aankopen.
Legendary is de beste deckbuilder die ik ooit heb gespeeld!

Waarom?

Ten eerste is er de grote herspeelbaarheid door de vele kaarten. Aangezien je elk spel met andere kaarten kan spelen, is er veel variatie. Hierdoor hoeft geen enkel spel hetzelfde te zijn. Ik speelde dit spel 4 keer op 5 dagen tijd en ik zou het zo opnieuw willen spelen. Leuk.

Ten tweede is er de mogelijkheid om uit te breiden. Er zitten reeds veel kaarten in de basis set, maar wie met deze kaarten nog niet verzadigd is, kan er nog een hele hoop bijbestellen. Leuk.

Ten derde is er de eenvoud. De spelregels zijn heel eenvoudig. Als je al eens Dominion hebt gespeeld, zullen de regels zowaar nog eenvoudiger zijn. Een paar minuutjes uitleg en iedereen zal het meteen begrijpen. Leuk.

Ten vierde is er de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad aan te passen als je het spel wat uitdagender wil maken. Leuk.

Ten vijfde is er het Marvel Comics thema. Heel mooie tekeningen en het thema zit mooi in het spel vervat. Leuk.

Ten zesde is er de mogelijkheid om dit spel solo te spelen. En geloof het of niet, maar zelfs solo speelt dit spel HEEL goed. Leuk.

Ten zevende is er het speelplezier. Vooral het maken van leuke kaartcombo’s is heel tof. Leuk.

Ten achtste is er de competitie onder de spelers. Enerzijds probeer je samen de slechteriken te verslaan, maar anderzijds moet je er ook voor zorgen dat jij alleen dit spel wint. Leuk.

Ten negende is er de overzichtelijke onderverdeling in de doos waardoor je alle kaarten mooi per soort bij elkaar kan steken. Leuk.

Ten tiende is er de aangename speelduur. Een spelletje Legendary verloopt heel vlot.

Legendary heeft dus veel voordelen. Zijn er ook nadelen? Een paar. Het duurt even vooraleer je het spel hebt opgezet aangezien je verschillende kaartendecks moet samenbrengen en daarna door elkaar moet schudden. Dit neemt enige tijd in beslag. Daarnaast is er ook de hoge aankoopprijs. Al vind ik Legendary zeker zijn geld waard!

Een aanrader!

6 suggeties bij “Legendary: a Marvel Deck Building Game

  1. Thomas

    Curses!!! :p nu heb ik weer een spel op de radar bij. Ik zag enkel de titel op de doos gisteren op de Strateeg en dacht dat het een generic boring fantasy thema was. Maar dit thema spreekt mij enorm aan aangezien ik 10 jaar lang Marvel comics gelezen heb.

    Like

  2. Thomas

    Ja ik wil het zeker eens uittesten. Mijn vrees is dat het meer een deckbuilder, waarmee natuurlijk niets verkeerd is op zich, en te weinig een superhelden game is. Ik wil voornamelijk uittesten en te weten komen of het deckbuilden overheerst op het thematische aspect. Want ik heb met Trains al mijn favoriete deckbuilding boardgame gevonden.
    Ik denk dat mijn voorkeur meer uitgaat naar het erg originele Sentinels of the Multiverse als het gaat om superhelden spellen.

    Like

  3. ditterio

    Het is vooral een deck builder. Geen echt thematisch spel. Met Trains kan ik nog niet vergelijken. Trains staat nog ongespeeld in mijn spellenkast. Ik vind legendary wel beter dan dominion. Nadeel aan legendary is wel dat je het spel vrij makkelijk wint als coöperatief spel. Het mocht iets uitdagender, al kan je de moeilijkheidsgraad wel makkelijk aanpassen.

    Like

Plaats een reactie