Brieven uit Whitechapel

Standaard

Brieven uit Whitechapel is een spel over de bloeddorstige moordenaar Jack The Ripper. Eén speler speelt als Jack en alle andere spelers zijn detectives. Het spel bestaat uit 4 ronden. Elke ronde wordt er een hoertje vermoord (in ronde 3 zelfs twee hoertjes) door Jack. Nadat de moord heeft plaatsgevonden moet Jack steeds vluchten naar zijn schuilplaats. Deze schuilplaats blijft gedurende heel het spel dezelfde. Jack beweegt zich onzichtbaar over het speelbord. Hij houdt de gevolgde piste wel bij op een persoonlijk scoreblaadje. De detectives proberen om Jack op het spoor te komen en hem indien mogelijk te arresteren.

Ik heb het spel reeds met beide rollen gespeeld.

Als Jack voel je de spanning letterlijk door heel je lichaam stromen. Soms sta je vlak naast een detective en dan kan je alleen maar hopen dat de detective je niet zal arresteren. Als Jack luister je goed naar de plannen van de detectives waardoor je je eigen plannen kan aanpassen. Indien mogelijk kan je dan een alternatieve route nemen (om de detectives uit de weg te gaan), maar hierbij moet je wel opletten dat je op tijd terug bent op je schuilplaats.

Als detective ervaar je minder spanning. Hier zit de kracht vooral in het zoeken naar sporen en het samenwerken met je mededetectives. Dit is heel uitdagend en bevredigend als je Jack kan pakken. Jammer genoeg kan dit ook heel frustrerend zijn als je geen spoor van Jack kan vinden.

Zowel Jack The Ripper als de detective heb ik al zien winnen. Toch lijkt me de rol van Jack veel makkelijker. De detectives moeten al heel sterk spelen (of veel geluk hebben) om Jack te kunnen vangen.

Ondanks het feit dat het spel uitdagender is als detective speel ik het liefst met Jack The Ripper. Als ik dit spel speel als Jack geef ik dit spel een 9/10. Als ik dit spel speel als detective geef ik dit spel een 7/10. Gemiddeld krijgt dit spel van mij dus een 8/10.

Dit spel zou heel wat overeenkomsten hebben met de klassieker Scotland Yard. Dit spel heb ik echter nog niet gespeeld, dus hier kan ik niet over oordelen. Wat ik wel kan zeggen is dat dit spel veel leuker is dan Kraak van de Eeuw en Cluedo (eveneens deductiespellen).

De speelduur kan makkelijk uitlopen tot meer dan 2 uur. Dit komt vooral doordat de detectives vaak afspraken maken over de stappen die ze willen uitvoeren. Ondanks de vrij lange speelduur verveelt dit spel echter niet snel.

Het speelbord en het speelmateriaal zijn eenvoudig maar mooi.

Aangezien dit spel meestal moeilijker is voor de detectives (zeker als Jack slim speelt), geef ik hieronder wat strategieën die de detectives zeker zullen kunnen gebruiken.

In Brieven uit Whitechapel moet je goed overleggen met je medespelers. Hou er wel rekening mee dat Jack aandachtig meeluistert. Als jullie beslissen om massaal naar een bepaald gebied op het speelbord te gaan en dit ook meedelen aan elkaar, dan maak je het Jack heel makkelijk. Hij zal dan proberen om dit gebied te vermijden en zijn schuilplaats via een ander gebied proberen te bereiken. Als alle detectives samen staan in één gebied, zal het bovendien de volgende nacht heel moeilijk worden voor de detectives aangezien een goede Jack-speler de moord dan aan de andere kant van het speelbord zal laten plaatsvinden.

Wees niet te voorspelbaar. Soms is het beter om je detective NIET te verplaatsen. Door niet altijd de meest logische zetten te doen, kan je Jack op een dwaalspoor brengen. Op die manier werd ik in mijn laatste spel gepakt als Jack.

Denk zoals Jack. Wat zou jij doen als je op dat moment in de schoenen van Jack zou staan? Hou eventueel een geheim scoreblokje bij waarop je de mogelijke route van Jack uitstippelt. Print desnoods een aantal plattegronden uit voor de detectives waarop ze perfect de zetten van Jack kunnen aanduiden.

Probeer sporen te vinden. Als je een spoor hebt gevonden, tel dan goed na waar Jack zich allemaal zou kunnen bevinden. Desnoods geef je één detective de taak om heel het spel niets anders te doen dan PRECIES te tellen waar Jack zou kunnen staan. Hou ook rekening met de sporen die in de vorige nachten werden gevonden. Op die manier kan je delen van de kaart uitsluiten in je zoektocht naar de schuilplaats van Jack.

Relax, take it easy! Zelfs al weet je totaal niet waar Jack zich bevindt, laat dit nooit blijken. Leg de druk op Jack’s schouders. Zelfverzekerde detectives maken Jack nerveus. Een nerveuze Jack maakt fouten!

Veel succes!

Een suggestie over “Brieven uit Whitechapel

Plaats een reactie