Codenames

Standaard

Ik ben een grote fan van goede partyspellen. Ze brengen ambiance en gezelligheid met zich mee. Dit zijn op dit moment mijn 10 favoriete partyspellen uit mijn spellenkast (in willekeurige volgorde) : The Resistance, Time’s up, Dixit Odyssey, 1 Nacht Weerwolven & Waaghalzen, Spyfall, Pitchcar, Coup, Perudo, Shadow Hunters en Zet in & win.

Er is er ééntje dat voorlopig nog niet in mijn spellenkast zit, maar ook wel een plaats in mijn top 10 partyspellen verdient, waarschijnlijk zelfs een plaats in de top 3.

En dat is… CODENAMES

In Codenames liggen er 25 kaartjes open op tafel. Op elk kaartje staat een woord.

Je speelt het spel in twee teams: het blauwe en het rode team. Elk team heeft een leider. Deze leiders zien het volgende raster:

Stel: ik ben de leider van het blauwe team. Dan moet ik ervoor zorgen dat mijn blauwe team alle kaartjes raadt die overeenkomen met alle blauwe vakjes in het raster hierboven.

Als mijn teamleden ooit het woord kiezen dat overeenkomt met het zwarte kruis, dan zijn we meteen verloren.

Hoe geef je tips als leider?

Je zegt bijvoorbeeld: heet 3

Dat wil zeggen dat ik denk dat er (minstens) 3 woorden op tafel liggen die met het woord “heet” hebben te maken. De spelers van mijn team proberen dan deze woorden te vinden.

Elke keer als het blauwe team een woord aanduidt dat overeenkomt met een blauwe kleur op het raster, wordt er een blauwe kaart op dat woord gelegd. Het blauwe team scoort nu een punt. Bij een foute gok kan het rode team punten scoren of (nog erger) kan het team meteen verliezen (als het zwarte kruis wordt gekozen).

Het team dat als eerste alle woorden in zijn eigen kleur kan raden, wint.

Mijn ongezouten mening:

Codenames is eenvoudig maar geniaal. Het spel is op korte tijd vanuit het niets naar de eerste plaats op de partygame ranking van Boardgamegeek geklommen. Boven toppers als Dixit, The Resistance en Time’s Up. Dat wil toch al iets zeggen.

Ik geniet enorm van dit spel. Als leider van een team is het leuk om je teamgenoten te zien discussiëren en verbanden zien te leggen met jouw opgegeven woord. Wanneer ze de verbanden leggen die jij in je gedachten had zitten, geeft dit veel voldoening. Daarnaast is het ook grappig om te horen hoe ze er iets totaal anders van maken.

Het raden naar de woorden is ook leuk. Je probeert je zo goed mogelijk in te leven in de gedachten van je leider. Je kan op safe spelen en slechts één woord aanduiden of je kan wat meer risico nemen door meerdere woorden aan te duiden. Dit maakt het heel spannend.

Het feit dat je meteen het spel kan verliezen door dat ene verkeerde woord te selecteren, maakt het nog spannender en leuker.

Dit is het eerste woordspel dat ik echt HEEL leuk vind.

Ik heb mijn exemplaar alvast besteld, waar wacht jij nog op?

3 suggeties bij “Codenames

  1. Anoniem

    Geweldig spel wat leuk weg speelt. Met als absolute topper dat ik het voor elkaar hebt gegeven om een hint van 7 te geven waar er maar liefst 6 van werden geraden. Wat een voldoening was dat 🙂

    Like

Plaats een reactie