Pandemie: Virus Alarm

Standaard

Virus Alarm is een uitbreiding voor het bordspel Pandemie. Ik heb deze uitbreiding altijd wat genegeerd omdat ik vond dat ze weinig toevoegde aan het basisspel. Vandaag wil ik graag op die woorden terugkomen. Pandemie: Virus Alarm zorgt voor een leuke afwisseling met het basisspel.

Wat krijgen we in deze uitbreiding voorgeschoteld?

Eerst en vooral kan je Pandemie nu ook met 5 spelers spelen. Leuk nieuws voor de vijfde speler die vroeger altijd vanaf de zijlijn moest toekijken hoe de andere vier spelers zich te pletter amuseerden.

Virus Alarm brengt kleinere pionnetjes waardoor ze beter op de plaatsen van het speelbord passen. Het is een klein detail, maar ik vind het toch een goede aanpassing. Verder kan je de ziekteblokjes nu ook mooi in een doorzichtig schaaltje leggen. Hierdoor is het makkelijk op te bergen.

De leukste toevoeging zijn de nieuwe rollen. Deze nieuwe rollen zijn verfrissend als je de oude rollen beu bent gespeeld. Daarnaast zijn er ook nieuwe gebeurteniskaarten. De gebeurteniskaart waarbij je van rol mag veranderen vind ik een hele leuke. Er zitten nog veel meer leuke gebeurteniskaarten in het spel. Zowel de nieuwe rollen als de nieuwe gebeurteniskaarten zorgen voor veel afwisseling.

De uitbreiding komt ook met drie speelvarianten. Je kan zoveel varianten integreren in het spel als je zelf wil. Eén ding is zeker, met deze varianten wordt Pandemie veel uitdagender.

Variant 1: Er zijn nieuwe epidemiekaarten. De besmetting gebeurt nog steeds zoals in het basisspel, maar daarnaast wordt er ook één kleur aangeduid als extreem dodelijk virus. Dit is de kleur waarvan er op dat moment het meeste blokjes op het speelbord liggen. Elke keer als zo’n epidemiekaart wordt getrokken, lees je de extra regel op de epidemiekaart. Meestal wordt het spel hierdoor uitdagender. Bijvoorbeeld: voortaan mag je een stad met het extreem dodelijk virus enkel verlaten als je eerst een blokje hebt weggenomen.

Variant 2: Er komt een nieuwe ziekte in het spel, voorgesteld door paarse blokjes. Elke keer als er een blokje wordt geplaatst in een stad waar al een paars blokje lag, komt er een extra paars blokje bij. De paarse blokjes kunnen ook voor uitbraken zorgen. Dit maakt het spel veel moeilijker aangezien je nu 5 medicijnen moet ontwikkelen (in plaats van vier). Bovendien zijn er extra kaarten die meer paarse blokjes in het spel brengen.

Als je variant 1 en variant 2 samen gebruikt in één spel wordt het heel moeilijk om het spel te winnen. Zelfs op het makkelijkste niveau met slechts vier epidemiekaarten. Je kan er natuurlijk voor kiezen om enkel met variant 1 of enkel met variant 2 te spelen.

Variant 3: de Bio-Terrorist-uitbreiding is de enige van de drie bijgevoegde uitbreidingen die ik nog niet heb geprobeerd. Hierover kan ik voorlopig dus nog geen oordeel vellen. Ik kan je wel al vertellen dat de Bio-Terrorist een verrader is die de andere spelers moet saboteren. Ik kijk er naar uit om dit eens uit te testen.

Voortaan zal ik Pandemie steeds spelen met de Virus alarm uitbreiding, al is het alleen maar om de nieuwe rollen en gebeurteniskaarten in het spel te kunnen brengen.

Met beginners zou ik de varianten achterwege laten omdat ze het spel veel moeilijker maken, maar als ik met een groep speel die Pandemie al vaak heeft gespeeld, zal ik zeker de nieuwe epidemiekaarten en/of de paarse ziekte toevoegen.

Pandemie Virus Alarm is een must have als je een fan bent van Pandemie, al was het alleen maar voor de nieuwe rollen.

Plaats een reactie