Crokinole

Standaard

115 euro’s neertellen voor een houten bord met een gat in het midden en een aantal houten schijfjes?!?

Zie ik eruit als iemand die gekke dingen doet?

 DSCN0087

Euhm… Ja dus!

Ik kocht mij vorig jaar een spiksplinternieuw Crokinole bord in Antwerpen en ik heb er nog geen uur spijt van!

Croki-wat!?

Crokinole is een bordspel uit Canada. Het vlakke speelbord is zo glad dat het een plezier is om aan te raken.

In Crokinole is het de bedoeling dat je je schijfje door middel van een sensationele vingerflikker-beweging in het gat middenin het speelbord flikkert. Aangezien dit makkelijker gezegd is dan gedaan, zijn er ook nog 3 zones. Als je schijfje in de middelste cirkel blijft liggen, scoor je 15 punten. In de tweede cirkel scoor je 10 punten en in de buitenste cirkel 5 punten.

Nog een klein beetje spelersinteractie aub?

Oké, u vraagt, ik draai. Om het allemaal iets interactiever te maken, geldt de volgende regel: Wanneer er een schijfje in een andere kleur (een schijfje van de vijand dus!) op het speelbord ligt, MOET je eerst dat schijfje raken. Zo niet ben je enerzijds een kieken en anderzijds moet je je eigen schijfje van het speelbord nemen.

Wanneer iedereen zijn schijfjes heeft geflikkerd, worden de punten geteld. Schijfjes die in de toad (in het gat!) belanden, worden meteen verwijderd en leveren 20 punten op. De punten van de schijfjes op het bord worden opgeteld en je krijgt het verschil in punten. Als ik bijvoorbeeld 50 punten hebt gescoord en jij 5 punten, dan krijg ik 45 punten. Woehoe! 45 punten! Wie als eerste 100 punten scoort, is de winnaar!

Crokinole kan je één tegen één of twee tegen twee spelen. Ik heb een voorkeur voor het één tegen één spel omdat je dan in een ronde met 12 schijfjes mag schieten in plaats van met slechts 6 schijfjes.

Is Crokinole zijn geld waard?

HELL YEAH !!!

Crokinole is het ideale spel voor iedereen die verkeerdelijk denkt dat Sjoelbakken het absolute hoogtepunt qua behendigheidsspellen is. Mis poes! Crokinole is THE BEST! Ik zal je meteen vertellen waarom.

Het Crokinole-speelbord zal stralen op je tafel. Het bord ziet er afgelikt uit en je zal meteen zin krijgen om te gaan finger flikkin’. Binnen de vijf minuten zal elk levend wezen rond het bord staan om dit prachtspel te aanschouwen!

Crokinole heeft heel eenvoudige spelregels. Ja, zelfs voor de die hard UNO spelers onder ons!

Hoe meer je Crokinole speelt, des te beter je zal worden. Je zal dan wel moeten spelen met veel inzicht, tactiek, behendigheid en buitengewone intelligentie!

Crokinole doet wat met een mens. Soms word ik ’s nachts badend in het zweet wakker. Mijn grootste nachtmerrie is dat één of andere pitwit zijn glas bier omver stoot over mijn Crokinole-bord van 115 euro!

Je kan zelf de speelduur van Crokinole bepalen. Je kan snel één spelletje spelen in 5 minuten, maar je kan ook een heus Crokinole toernooi organiseren waarin je zoveel wedstrijden speelt als je maar wil.

Crokinole kan je zowel spelen met kleine en grote kinderen als met kleine en grote volwassenen. Crokinole is een familiespel voor iedereen!

Crokinole is FUN FUN FUN!

Nadelen?

Omdat je aandringt… ééntje dan:

Pas op voor je vingers want ik heb al zeker 7 spelers geblesseerd zien afdruipen omdat ze keihard met hun vingers tegen de rand van het bord flikkerden. Of dit de schuld is van het Crokinole bord of de schuld van de handigheid van die deelnemers, laat ik voor de rust en de vrede even in het midden.

4 suggeties bij “Crokinole

  1. Inderdaad een fantastisch spel, zojuist terugekomen van het 1e Europese Crokinole Kampioenschap. Een geweldige ervaring, de hongaren en belgen waren van hoge klassen. De (Hongaarse) organisatie hoopt volgend jaar dit te herhalen, nu hoop ik dat er volgend jaar meer spelers Nederland gaan vertegenwoordigen.

    Like

Plaats een reactie