7 Wonders: Duel

Standaard

Antoine en Bruno, I love you!

Het is de eerste keer in mijn leven dat ik publiekelijk mijn liefde uitspreek voor deze twee heren: Antoine Bauza en Bruno Cathala. Wat het langharig genie en de kalende Oppergod met deze tweespelersvariant van 7 Wonders hebben neergezet, is werkelijk fantastisch!

Voila. Genoeg pluimen in hun gat gestoken, laten we nu eerst samen kijken hoe het spel speelt.

De pyramide

In tegenstelling tot 7 Wonders worden er hier geen kaarten doorgegeven, maar kiest elke speler om de beurt een kaart van de pyramide. Het is heel simpel. Je kan enkel een kaart kiezen die volledig open ligt. Kaarten waarboven één of twee andere kaarten liggen kunnen nooit worden gekozen. Op het moment dat een gedekte kaart vrij komt te liggen, wordt die kaart opengedraaid.

Ok, je hebt een kaart gekozen. En nu?

Hoe verloopt een speelbeurt?

Je hebt drie mogelijkheden:

  1. Je betaalt de bouwkosten en je bouwt de kaart (lees: je legt de kaart open voor je neer).
  2. Je haalt de kaart uit het spel en je ontvangt 2 geld + het aantal gele kaarten die op dat moment voor jou liggen.
  3.  Je gebruikt een kaart om aan een Wonder te bouwen. In dit geval schuif je de kaart gedekt onder één van je Wonders. Je betaalt hierbij niet de bouwkosten van de kaart, maar wel de bouwkosten van het Wonder.

Nadat je voor één van deze acties hebt gekozen, is de andere speler aan de beurt. Zo gaat het spel verder tot alle kaarten zijn gekozen.

Een wonder bouwen

Als je een Wonder hebt gebouwd, ontvang je de bijhorende bonus. Dit kunnen grondstoffen zijn. Of overwinningspunten aan het einde van het spel. Of geld. Of een extra beurt. Of nog veel meer leuks.

Iedere speler start trouwens met 4 wonders. Er zijn dus 8 wonders in totaal. Er kunnen echter slechts 7 wonderen worden gebouwd. Eén speler zal dus het achtste wonder niet kunnen bouwen.

De blauwe, gele, bruine, grijze en paarse kaarten

Wie de gewone 7 Wonders kent, zal de kaarten van 7 Wonders snel begrijpen. De bekende symbolen keren terug en ook de kleuren zal je makkelijk herkennen.

Blauwe kaarten leveren nog steeds overwinningspunten op, gele kaarten geven je nog steeds een voordeel zoals korting bij een aankoop, bruine en grijze kaarten produceren grondstoffen en paarse kaarten zijn speciale kaarten die je geld of overwinningspunten opleveren.

De rode en groene kaarten ben ik bewust vergeten omdat dit speciale kaarten zijn in de 7 Wonders: Duel versie.

Groene kaarten

Als je 6 van de 7 verschillende symbolen op de groene kaarten hebt gebouwd, win je het spel meteen. Wanneer je twee dezelfde symbolen van de groene kaarten hebt verzameld, mag je een groen token nemen (zie foto hieronder). Deze tokens leveren een voordeel op voor de speler die het token bezit.

Rode kaarten

Wanneer je een rode kaart hebt gebouwd, verplaats je de militaire rode pion (zie foto hierboven) in de richting van de tegenspeler. Je verplaatst de militaire rode pion evenveel plaatsen als het aantal schilden op de militaire kaart die je net hebt gebouwd.

Wanneer de militaire rode pion op die manier helemaal tot op het einde bij speler A raakt, dan wint speler B onmiddelijk.

Winnen of verliezen

Wanneer er niemand wint door middel van de rode of de groene kaarten, dan telt elke speler zijn overwinningspunten samen. De speler met de meeste overwinningspunten wint.

Mijn ongezouten mening

Ik vind 7 Wonders: Duel een FANTASTISCH kaartspel. Honderd keer beter dan de tweespeler variant die bij de gewone 7 Wonders werd bijgevoegd.

In eerste instantie dacht ik dat ik het leuke draftmechanisme uit de gewone 7 Wonders zou missen, maar niets is minder waar. Het systeem met de pyramide (of een andere vorm waarin de kaarten worden gelegd) werkt heel goed.

Er zijn trouwens drie tijdperken en bij elk tijdperk worden de kaarten anders gelegd. Hierdoor voelt elk tijdperk anders aan en kan je in het laatste tijdperk naar de apotheose toewerken.

Het artwork ziet er weer schitterend uit. Volledig in de herkenbare huisstijl van 7 Wonders.

Sommigen beweren dat het heel moeilijk is om te winnen via wetenschap of militair. Dit klopt gedeeltelijk. Toch kan ik je vertellen dat ik op militair vlak al één keer het onderspit heb moeten delven.

Het tactische aan het spel is dat je niet alleen goed moet denken over welke kaart je zelf zal kiezen, maar ook aan de kaart die je beschikbaar maakt voor je tegenspeler wanneer je een bepaalde kaart hebt gekozen. Daarbij komt de mogelijkheid dat je soms (door kaarten of door het bouwen van een wonder) een extra beurt krijgt. Dit maakt het helemaal boeiend.

Voor dit spel kan ik slechts één gouden raad geven: kopen, spelen en genieten!

En als je mij niet gelooft, vraag het dan aan mijn broer of mijn liefste vriendin.

Plaats een reactie