Chaos in the Old World

Standaard

In deze reeks bespreek ik een spel waarbij ik lyrisch word als ik zie hoe goed je je kunt inleven in het thema. Niet alleen kun je je beter inleven maar ondersteunt de mechaniek van het spel je ervaring. Als kers op de taart zijn er veel strategieën en tactieken te ontdekken in het spel en rijpt het spel na veel spelen als een pittige whisky.

De uitgaven voor de vele uitbreidingen uit de catalogus van Fantasy flight games snijden wel eens in je vel, zeker als je OCD bent zoals ik en je spellen graag volledig wil houden. Onze goede vrienden van FFG zijn deze keer spaarzaam geweest met expansies, slechts 1. De vele vellen van hun klanten werden vast en zeker gebruikt om je de map van CitoW voor te schotelen. Een ruw geschetste wereldmap op mensenhuid –auwtsj- getattoeerd strekt zich voor je uit.

chaosintheoldworld

De onduidelijke grenzen en drukte van de map is meteen het grootste punt van kritiek.

Geen medelijden ! Jij bent namelijk een duistere god en je vindt het best wel leuk om de vier ruiters van de apocalyps op de wereld los te laten. Khorne hakt graag met het bijltje in het rond en zorgt voor het nodige geweld. Nurgle is zwak en laf maar heeft veel knechten die hun builenpest met je willen delen. Tzeench is een lepe magiër en bezorgt je graag een mutatie, altijd handig dat extra armpje om de dobbelstenen mee te rollen. Slaanesh tenslotte zorgt voor het plezier die orgieën en rondborstig schaars geklede demonische vrouwen je bieden –hm daar gaat mijn fantasie op hol-.
Ga voort, corrumpeer en ruïneer de steden van het land is kortom hun motto.

Het lijkt alsof ik een blik kitsch heb opengetrokken maar je zult versteld staan van de kwaliteit van de gameplay. Dit is een area control game van de bovenste plank. Niet alleen voelen de vier goden volledig anders aan tijdens het spelen, er zit eveneens verbazend veel tactiek en strategie in het spel.

Terwijl je je als Khorne kunt gedragen als de olifant in de porseleinenkast, zul je met Tzeench veel meer moeten irriteren, tactisch het bord analyseren en toeslaan als de tijd ervoor rijp is. Slaanesh houdt zich het liefst op de achtergrond, terwijl Nurgle gezellig theekransjes met iedereen houdt, behalve als Khorne in de buurt is want hij gooit de kopjes stuk.

belyakov

Credits: Alexander Belyakov – bron: boardgamegeek.

Gameplay bestaat erin om beurtelings een figuur op het bord te plaatsen of te verplaatsen. Je kan ook een magische spreuk over een gebied afroepen. Aan de ene kant heb je cultisten die het gebied domineren of vernietigen om VP te scoren en aan de andere kant strijders die Lebensraum maken voor je aanbidders. Uit simpele gameplay vloeien vaak parels van spellen voort.

Je kan niet alleen punten scoren met een meerderheid van figuren in een gebied, je moet dit ook goed timen. Goed inschatten wanneer een magische spreuk te spelen is hierbij belangrijk, want er kunnen slechts twee spreuken in elk gebied gespeeld worden. Het gaat er vaak om je tegenstander subtiel op het verkeerde been te zetten. Je zult heel nauwlettend je tegenstander in het oog houden om erachter te komen wat hij van plan is als hij zijn power resource spendeert. Heel vaak hoor je een stemmetje in je hoofd dat vurig hoopt dat hij zijn laatste figuur of kaart niet uitspeelt zodat dit jouw plannen in de war stuurt. Je power resource om acties te doen is beperkter dan het lijkt en je beurt is sneller over dan dat je al de plannen die je wil realiseren kunt uitvoeren. Het dilemma om je acties te gebruiken om anderen te hinderen of om jezelf te helpen is hier in hoge mate aanwezig.

In dit spel is er niet enkel de victory point race. Je kunt het spel namelijk ook winnen door elke beurt als beste leerling uit de klas te komen -en verdien een kus van juffrouw Demonica-. Haal jij je vast opgelegde doel meerdere malen dan de andere spelers dat doen tijdens een ronde, dan tikt je klok sneller. Als je klok het eindpunt bereikt win je automatisch. Dit mechanisme zorgt ervoor dat spelers gemakkelijk zelf de balans van het spel in evenwicht proberen te houden.

Zijn er ook duistere kantjes aan dit spel ?

Wel er zijn dobbelstenen – waarmee je wel meer dan 50% kans mee hebt – om figuren te doden. Als je een psychologische fobie hebt dat die vervloekte dobbelstenen je steeds benadelen, dan is dit misschien niet je ding.

Opgepast tere zielen, dit spel is uitermate interactief! Voel je niet gekwetst als Khorne plots enkel jouw mannetjes het kopje afhakt of als Slaanesh je cultisten charmeert en overneemt.

Er is een deck kaarten die elk spel anders maakt. Dit is het wereld deck, een soort van AI waarmee het bordspel zelf tracht te winnen. Tot hiertoe is de AI er nog niet in geslaagd om de dark gods op hun knieën te krijgen. Dit deck is echter nogal willekeurig. Soms blokt het volledige tactieken van een god en moet deze buiten het boekje gaan denken. Wat doe je bijvoorbeeld als je als gewelddadige god plots niet meer wild tekeer mag gaan omdat er een belachelijke vrede is afgesloten?

Pas er ook voor op dat de perceptie van beginnende spelers vaak is dat Khorne een ongebalanceerde god is. Onder ervaren spelers is er echter een goeie balans en zagen we elke god al enkele keren winnen. Khorne is gewoon gemakkelijker om door te hebben dan de andere goden.

Conclusie: Ben je het beu om telkens de held van het verhaal te zijn, de wereld te redden en de schone jonkvrouwe te aanbidden, dan vind je je heilige graal in dit spel. Hier kun je je maniakale behoefte om de wereld eens goed te verkloten volledig de vrije loop laten gaan. Vind je El Grande wat braafjes maar hou je wel van een goed meerderhedenspel waarbij je veel directe interactie niet schuwt? Dan is CitoW zeker het uitproberen waard. Ik speelde het spel 15 keer en vond in elk partijtje een goede uitdaging terug om tactisch en strategische keuzes te maken.

Voor OCD mensen:

The Horned Rat – Koop je de expansie of niet ?
Ja als je met een vijfde man wil spelen, dan krijg je de Skaven, een rat volk.
Ja als je het spel echt vaak speelt en eens wat variatie wil hebben in skills, spreuken en events.
Nee het basisspel kent reeds een goede balans. De expansie heeft 1 grote probleemkaart die de balans wat onderuithaalt.

Thomas

Advertenties

2 gedachtes over “Chaos in the Old World

  1. ditterio

    Dit is zeker ééntje dat ik eens wil uitproberen op één van de volgende spelgezel gamenights of strateeg-namiddagen. Goede review! Het geeft goed de sfeer van het spel weer.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s