Bang The Duel op Essen 2015… blah

Standaard

Blah vat het eigenlijk wel samen. Gisteren op Essen 2015 de nieuwste telg in de serie van Bang gespeeld. Ik ben fan van Bang, eigenlijk van de dice game. Die speelt vlot, super leuk met familie, kids of op het einde van een game night. Lekker dobbelen, actie, beetje deductie en vooral snel en lekker veel interactie.

Ik spot een leeg tafeltje met mijn haarscherp western oog “eagles sounding on the background and noice fading away”. Ik duik elegant onder benen en armen door… ahum lees dus maar… ik loop als een spastische driftkikker snel naar die lege plaatsen en claim ze huffend en puffend met mijn breed achterwerk. Met trotse grijns overkijk ik het terrein… “Time for a good western shoot out, prepare to die!” Hoe maak je van een populair spel voor een grote bende een duel versie voor 2 personen?

Hoe werkt het? Elke speler trek 4 willekeurige karakterkaarten. Zo snel mogelijk die van je tegenstander neerschieten is de boodschap. Zoals in de vorige bang versies komen karakters met een eigenschap en heb je bullets als levenspunten. De acties speel door elke ronde 2 kaarten uit een actie dek te trekken en zoveel mogelijk kaarten uit je hand te spelen. Voor wie Bang kent, is het eenvoudig genoeg.

Goed… we geven het een kans. Je moet al veel geluk hebben met je karaktereigenschappen maar goed. Ik vind het spijtig dat ik geen extra strategie in de keuze van mijn karakters of mijn handkaarten kan steken maar goed… het is “Bang” hé, dat hoeft niet, het moet lekker vlot en liefst lekker pittig 1-tegen-1 spelen. Ik trek 2 kaarten en moet alles even lezen want ja de actie kaarten moet je dus wel even leren kennen. Kleine frons… net zoals de kaart versie van Bang speelt hij niet meteen vlot. Enkele spelletjes zullen nodig zijn voor je de kaarten wat kent en vlot kan spelen. Mijn mondhoek zakt neerwaarts op het moment dat ik besef wat een rotslechte kaarten ik heb. Jeetje, verdorie grumble nog aan toe zeg. Zit de vriendelijke dame van de speluitleg me dan ook nog eens elke kaart uit te leggen terwijl ik zo iets heb… hey ik heb ze al gelezen, ze zijn rotslecht en met de hand die ik nu heb kan ik dus gewoon 2 beurten niets doen. Enfin, ik speel dus maar wat. Lotte ontwijkt al mijn kogels. In haar beurt legt ze 3 bang kaarten en nog iets ongelofelijk fantastisch waarop ik gort droog antwoord… ik kan niets doen en hup leventjes weg, karakter 1 bijna dood en mijn beurt. Ik trek 2 kaarten en mijn gezicht staat op donder. Weer een reeks kaarten waar ik niets mee kan doen. Misschien kan ik de outlaws aan de overkant doden met een flinke kniestoot onder de tafel…

Bij Bang The Duel krijg je de snelheid van de kaartversie van Bang (komt de eerste keren traag op gang) en heb je maar één tegenstander die je kan neerschieten. De deductie (wie zit er in mijn team) valt weg, wat echt een leuk aspect was van Bang. Het is een luck based, ik-trek-wat-kaarten-en-leg-wat-kaarten spel. Kortom ik kan het niet aanraden als 2 speler spel. Voor wie zou dit wat kunnen zijn? Mensen die even verstand op nul willen zetten en kaartjes willen leggen maar hou er dan wel rekening mee dat de eerste spelletjes aan een slakkengangetje zullen verlopen.

Lotte aan het woord: “haha, ik had wel goeie kaarten, maar om eerlijk te zijn, wat heb je daaraan als je je tegenspeler ziet ten onder gaan met zijn slechte kaarten en je hem zonder moeite onder de tafel kan spelen. De fun is dan wel snel over. Geef mij toch maar de dice game.”

2 suggeties bij “Bang The Duel op Essen 2015… blah

  1. ditterio

    Bang! zijn ze tot de laatste druppel aan het uitpersen maar het sap is blijkbaar op. Ik heb intussen mijn bang! en bang! the dice game verkocht wegens niet goed genoeg. Voorlopig heb ik er nog geen spijt van.

    Like

Plaats een reactie