Massilia

Standaard

In Massilia probeer je reputatie te verwerven door goederen goedkoop aan te kopen en deze goederen dan aan hoge prijzen te verkopen. Elke speler gebruikt dobbelstenen om acties uit te voeren. Er zijn vier verschillende kleuren dobbelstenen waarbij elke kleur voor een andere actie staat. Zo kan je goederen kopen, een klant of consul verplaatsen op de markt, bonuskaarten aanschaffen of reputatie kopen. De waarde van de dobbelsteen bepaalt het aantal keren dat de bijhorende actie mag worden uitgevoerd.

Massalia is zeker geen slecht spel, maar het is ook niet vernieuwend. Je hebt het allemaal al wel eens in een ander spel gezien. Wat blokjes kopen, wat blokjes verkopen, dobbelstenen kopen, dobbelstenen manipuleren, kaarten met extra mogelijkheden, meeples verplaatsen,…

Voor mij voelde het iets te abstract aan. Blokjes kopen, blokjes verkopen, kaartje kopen,… Het kon me niet echt bekoren.

Ik speelde dit spel samen met mijn vriendin op het Spellenspektakel. Na een aantal ronden hadden we door hoe het spel in elkaar stak, maar geen van ons beiden had er echt plezier in. Na een aantal ronden begon het saai te worden aangezien we steeds weer hetzelfde deden. Aangezien we het spel toch niet zouden kopen of opnieuw zouden spelen, besloten we dan maar om er de brui aan te geven (twee ronden voor het spel was afgelopen). Van die beslissing heb ik nog geen spijt.

Gouden raad: Try before you buy!

Plaats een reactie