Spyrium

Standaard

De regels in een notendop: elke ronde liggen er 9 kaarten in een vierkant op tafel. Drie maal drie. Fase 1: je plaatst je werkers tussen deze kaarten. Fase 2: je koopt een kaart waar je werker naast staat. Je betaalt hiervoor de kosten van de kaart + de kosten voor alle andere werkers die ook rond deze kaart staan + extra kosten als je reeds kaarten hebt gekocht. Als je geld tekort komt, kan je ook geld innen via alle werkers die rond een bepaalde kaart staan. Je mag fase 1 zolang herhalen als je wil/kan of je mag ook overgaan naar fase 2 wanneer je wil. Maar eens je in fase 2 zit, kan je niet meer terug naar fase 1. Als dit geen originele vondst is, dan weet ik het ook niet meer.

Spyrium is het zoveelste steampunk-spel. Steampunk is de modetrend van het moment in spellenland. Lees meer over steampunk in mijn bespreking van het spel Koryo. Ik ben geen grote fan van steampunk en ik ben ook geen fan van het artwork van Spyrium, maar dat zijn meteen de enige nadelen aan dit spel. En dan kan ik nu met complimenten beginnen gooien.

Spyrium is een topper! Veel diepgang en toch eenvoudige regels, heel wat spelersinteractie met pestelement, werkers plaatsen op een heel vernieuwende manier, kaarten met duidelijke symbolen, een aangename speelduur, speelbaar van 2 tot 5 spelers en de groene Spyrium-blokjes doen het spel nog meer schitteren!

Dikke vette aanrader!

Plaats een reactie