X-wing Miniatures

Standaard

Dogfights behoren tot de meest tot de verbeelding sprekende spektakels in oorlogsfilms. Het is menig jongensdroom om zelf plaats te nemen in de cockpit en na spannende neus aan staart achtervolgingen de raketten af te vuren. X-wing kapitaliseert hevig op dit gevoel en combineerde het voor nog meer gewin met de Star Wars licentie.

Ik heb zelf lange tijd geaarzeld om in dit spel te stappen maar beklaagd heb ik het me zeker niet. De vriendin doet er wat lacherig over dat twee langharige metalkerels op een zwart tafeltapijt met vliegtuigjes aan het spelen zijn, maar dit is guilty pleasure  jongensspeelgoed waar je als gamer een ton speelplezier uit haalt.

Wat trekt me aan in het spel ?

Je moet geen dikke handleidingen doorworstelen integendeel, je kunt eigenlijk direct beginnen spelen als je de doos opent. X-wing miniatures is super eenvoudig om aan te leren:

  1. Bepaal de richting en afstand met een draaischijfje dat je gedekt neerlegt naast elk vliegtuig.
  2. Draai de schijfjes een voor een om van onervaren piloot naar top ace, neem de template met overeenkomstige lengte en afstand en verplaats het schip. Kies dan een van de acties die op je kaartje staan.
  3. Schiet je dodelijke lasers of raketten af. Je krijgt zelfs een laserstraal karton om de afstand te bepalen.

De balans zit goed. Elk model kreeg een gewicht in punten. Kies je ervoor om met een nieuwbakken piloot te vliegen dan kost dit je minder punten dan je onmiddellijk met pakweg Luke Skywalker in het luchtruim te storten. Iedereen kiest een aantal piloten en modificaties voor zijn vliegtuigen totdat hij 100 punten heeft. Er zijn unieke piloten die elk een eigen unieke eigenschap hebben en er zijn de goedkopere standaard piloten waarvan je er wel meerdere op kunt stellen.

Mijn eigen collectie: de Imperial escorte van Vader. Kom maar af Rebel schorriemorrie.

Mijn eigen collectie: de Imperial escorte van Vader. Kom maar af Rebel schorriemorrie.

De actie behoudt zijn momentum doorheen een spelsessie. Het spel gaat vooruit en ligt niet om de haverklap stil. Schoten worden zeer snel heen en weer uitgewisseld. En wanneer je je plan voor elke ronde uitdenkt, zal je genoeg overpeinzingen hebben om je niet te vervelen. In deze fase toont het spel zijn kwaliteiten op tactisch gebied. Je mag namelijk niet op voorhand alles gaan uitmeten met de templates. Je maakt schattingen waar je modellen gaan terecht komen.

Waar gaat mijn tegenstander naartoe? Kom ik dicht genoeg om een schot te lossen? Splits ik mijn schepen op om achter dat ene sappige target te gaan of houd ik iedereen in dichte formatie zodat ik een grotere killzone vorm? Is die ene draai voldoende om de asteroïde op het veld te ontwijken? Hoe schud ik de tegenstander van me af om zelf te gaan jagen op zijn fighters? Het is een greep uit de vragen die doorheen je hoofd dansen.

Cruciaal is dat de betere piloten laatst bewegen en eerst schieten. Hoe hoger de skill van je piloot hoe meer houvast en gegevens je hebt om een  beslissing te maken over welke actie je best zal nemen. Een ander gegeven op basis waarvan je beslissingen kan nemen is stress. Doe je moeilijke manoeuvres dan raakt je piloot gestresseerd en kan hij bijvoorbeeld niet meer 180° keren om de achtervolger in het vizier te nemen.

Geen schrik mijnheer Vader, we hebben de grote jongen meegebracht.

Geen schrik mijnheer Vader, we hebben de grote jongen meegebracht.

Zit er veel geluk in het spel? Ja er zijn absoluut matchen waar het geluk tegenzit. Soms raak je door een lucky shot een cruciaal vliegtuig kwijt. Het geluk spreidt zich normaal gezien wel wat over beide spelers. Wie goed beweegt, intelligent gebruik maakt van zijn betere piloten en niet al te voorspelbaar uit de hoek komt, vergroot zijn kansen om zijn vliegtuigen in het luchtruim te houden. Stoort deze geluksfactor? Persoonlijk vind ik van niet. Er zit genoeg skill in het spel zowel bij het samenstellen van je squad als tijdens het spelen –in formatie vliegen en blijven, lijkt bijvoorbeeld simpel maar is het niet.

Het is erg leuk om zelf een squad samen te stellen. Kies je ervoor om veel goedkope modellen zoals de Tie Fighter dicht bij elkaar te laten vliegen zoals een bijenzwerm dan oefen je best op het vliegen in formatie. Kies je ervoor om modellen met zeer specifieke functies zoals flanker, artilleriestation of support schip bij elkaar te zetten dan verzin je ook best een strategisch plan om ze optimaal hun ding te laten doen.

Een voorbeeld uit mijn laatste toernooi dat ik speelde: Ik koos ervoor om drie flankers op te stellen, dit zijn erg kwetsbare maar wendbare schepen. Ik koos een ervan als sappige prooi om de logge maar gevaarlijke schepen vol met raketten en support af te leiden zodat de andere twee hen in de rug konden aanvallen. Eenmaal de logge schepen in een hoek van de map vastzaten waar het moeilijk te manoeuvreren was, konden mijn wendbare schepen ze afslachten. Om de vijand in de val te doen trappen bewoog ik de prooi erg snel in hun richting terwijl ik als afleidingsmanoeuvre de twee andere schepen naar hun enige snelle schip stuurde zodat het leek alsof ik mij volledig zou concentreren op het afmaken van deze laatste.

xwing5

De kostprijs kan een factor zijn om er niet mee te beginnen natuurlijk, maar persoonlijk vind ik dat je wel waar voor je geld krijgt. Elk model is al geschilderd en het distributie model is niet zo aggressief als dat van een collectible card- of dicegame. Als je bijvoorbeeld een model koopt heb je direct alle piloten die bij dat model horen. De basisdoos bevat een X-wing en twee Tie Fighters tezamen met al de componenten en kaarten die je nodig hebt om een 100 punten skirmish te spelen of de scenario’s uit de handleiding. Het basisspel is wel echt basic, een gevecht tussen drie vliegtuigen is niet echt een weergave van het tactische actievolle spel dat je krijgt als er meerdere vliegtuigen op tafel staan. Het is best om enkele extra modellen bij te kopen om er het echte gevoel uit te halen.

Conclusie: Wie op zoek is naar een eenvoudig aan te leren tactisch spel met miniaturen doet geen miskoop met het spel X-wing. Je krijgt een spannend toegankelijk thematisch spel met fantastische miniaturen van goede kwaliteit dat vrij snel speelt en bovendien veel spelplezier oplevert. Het spel zit boordevol actie en er is een goed evenwicht tussen geluk en tactiek.

De echte freaks bouwen dan zulke dingen: een trench run battle.

De echte freaks bouwen dan zulke dingen: een trench run battle.

 Thomas

Plaats een reactie