A Game of Thrones

Standaard

Aantal speelbeurten:

1 keer gespeeld met de uitbreiding voor 4 spelers.

Simplistische uitleg van A Game of Thrones:

A Game of Thrones speelt zich af op een grote kaart. In dit spel probeer je zoveel mogelijk gebieden te controleren met je eigen eenheden (ridders, voetvolk, boten,…). Je plaatst gedekte fiches bij jouw eenheden. Daarna draait iedereen tezelfdertijd zijn fiches om en dan begint de fun! Je kan vechten tegen spelers in aangrenzende gebieden, je kan jezelf verdedigen tegen aanvallen van tegenspelers, je kan ondersteuning bieden bij gevechten, je kan een ring plaatsen om krachtfiches te bekomen, je kan ringen van andere spelers in aangrenzende gebieden verbranden en daarnaast zijn er nog een aantal speciale acties. In A Game of Thrones mag je afspraken maken met andere spelers, maar je hoeft je daar niet aan te houden. Bijvoorbeeld: laat mij dat gebied controleren en dan beloof ik dat ik je niet zal aanvallen. In het basisspel probeer je gebieden te veroveren. Wij speelden met de uitbreiding voor 4 spelers. Met deze uitbreiding moet je proberen om als eerste 7 objectieven te vervullen.

Mijn vooroordeel:

Het thema sprak me vooraf niet echt aan aangezien ik nog nooit een boek of een serie van A Game of Thrones heb bekeken. Aangezien het bordspel een hoge ranking heeft om Boardgamegeek, wilde ik het toch graag eens proberen.

Met welk spel kan ik A Game of Thrones vergelijken?

Een mix van Archipelago, Shogun en Chinatown. Net als in Archipelago moet je soms ook samenwerken om de gemeenschappelijke vijand te kunnen verslaan (kaarten die op de spelers afkomen en allerlei onheil teweegbrengen). Net als in Shogun probeer je gebieden te veroveren door andere spelers aan te vallen. Net als in Chinatown probeer je te onderhandelen met de andere spelers om jezelf in een zo comfortabel mogelijke positie te brengen. Voeg daar nog een leuk biedelement aan toe en je hebt een fantastische ervaring met A Game of Thrones!

Je zit volop te genieten:

Wanneer je stiekem je fiches op het speelbord neerlegt en snode plannen smeedt tegen je nietsvermoedende tegenspelers.

Je hebt zin om het spel van de tafel te vegen:

Wanneer er een kaart wordt getrokken die allerlei onheil over je hoofd gooit.

Leercurve:

De regels zijn niet zo heel moeilijk, maar er komt toch heel wat bij kijken. Zet je maar gerust een dik half uur neer voor de uitleg, want er valt veel uit te leggen. In het begin is dit wat overrompelend, maar als je het spel aan het spelen bent, valt alles snel in zijn plooi.

Geluk of tactiek?

Er zit veel tactiek in dit spel. Je moet op het juiste moment de goede moves doen. Soms moet je wat geluk hebben met je positie op het speelbord en met de vriendelijkheid van je tegenspelers, maar aan het einde van de rit zal de beste speler het spel winnen.

De drie grootste pluspunten:

1 Dit is één van de beste diplomatische spellen die ik ooit heb gespeeld. Je moet steeds ogen op je rug hebben, want je kan langs alle kanten worden aangevallen en er kunnen vuile deals worden gesloten tussen de spelers onderling.

2 Er zit continu spanning in dit spel: Welke kaarten komen tevoorschijn? Welke fiches gaan de andere spelers plaatsen? Hoeveel krachtfiches zullen er worden geboden door de andere spelers? Wie gaat mij aanvallen? Wie probeert mij te manipuleren? Wie zal zich houden aan zijn gemaakte afspraken en wie niet?

3 Heel mooi en meer dan degelijk spelmateriaal.

De drie grootste minpunten:

1 Lange opzettijd, lange speluitleg en lange speelduur (zo’n 3 à 4 uur).

2 Het thema spreekt me niet echt aan aangezien ik geen interesse heb in de boeken en de serie.

3 Wij speelden het spel met de uitbreiding met vier spelers. Het basisspel met vier spelers zou blijkbaar niet leuk zijn. Dan heb je zes spelers nodig.

Koop dit bordspel als:

Je houdt van diplomatische oorlogsspellen waarbij een lange speelduur je niet afschrikt.

Komt A Game of Thrones in mijn persoonlijke collectie?

Neen. Hoe leuk ik dit spel ook vind, ik vrees dat ik thuis zelden voldoende spelers zal kunnen vinden om dit lange avontuur te beleven. Toch wil ik dit spel graag nog eens opnieuw spelen, want het was een heel leuke ervaring.

5 suggeties bij “A Game of Thrones

  1. Wauter

    Aaaaah…een steek door mijn fantasy-hart. Het is een geweldige boekenreeks, de serie heb ik nog niet gezien. Al mag er nu opnieuw wat meer vaart in komen. Dus Ditterio, als je ze eens wil lezen, laat maar iets weten!

    Like

  2. Roy

    Ik heb Games of Thrones thuis maar nog niet gespeeld, vooral vanwege het spelersaantal van 6 die je moet hebben om er optimaal te kunnen spelen. Maar door jouw blog heb ik nog even rond gekeken en deze expansion zorgt er denk ik wel voor dat ik hem vaker met 4 ga spelen. De uitbreiding heet Feast for Crows en kun je al kopen voor 15 euro. Leuke blog heb je met eerlijke mening over spellen.

    Like

Plaats een reactie