Brass

Standaard

Voorspel

Brass is het meesterstuk van meester Martin Wallace!

Brass staat op positie 14 op Boardgamegeek!

Brass is, op 29 spellen na, het beste spel volgens de spellengek top 100 editie 2013!

Brass is een spel dat je MOET gespeeld hebben!

Brass werd genomineerd voor de Nederlandse spellenprijs!

7 lange jaren nadat dit spel is uitgebracht beginnen mijn oren te wapperen… Ik ga op onderzoek! Ik wil weten waarom iedereen Brass zo geweldig vindt?

Ik besluit wat spelvideo’s over Brass te bekijken. OMFG! (oh my f*cking God!) Ik begrijp er geen barst van. Ben ik oververmoeid? Ben ik te dom? Of is het mijn basiskennis Engels die net niet ver genoeg reikt om alle regels te begrijpen? Aan de spelregels begin ik zeker niet te lezen, want via via heb ik horen waaien dat de spelregels van Brass een ware nachtmerrie zijn. Ik ben geneigd deze roddel te geloven.

Daarom een gouden raad: speel Brass nooit (maar dan ook nooit of te nooit) met een spelersgroep waarvan niemand het spel Brass beheerst.

Zondag 27 april 2014 werd een datum die ik nooit zal vergeten. Op die dag stelde mijn goede vriend Pieter me voor om een spel Brass op te starten. Pieter had het spel goed voorbereid. Hij had een mooie samenvatting gemaakt en hij gaf me de beste Brass-uitleg die ik ooit had gehoord.

Een individu: Zie je dit wel zitten na de zware vrijgezellennacht van gisteren?

Een ander individu: Brass is heavy!

Nog een ander individu: Je zal een puur uurtjes zoet zijn.

Ditterio: Ik ben er mentaal en fysiek klaar voor!

Het spel zelf

Brass is een spel over het graafschap Lancashire, de plaats waar de Industriële Revolutie voor het eerst toesloeg. Met dit thema kan je al eens uitpakken bij je intellectuele vriendengroep, nietwaar?

In Brass bouw je katoenfabrieken, ontwikkel je nieuwe technologieën, graaf je kanalen en produceer je steenkool en ijzer. Elke speler probeert zich zo goed mogelijk te ontwikkelen en de tegenstanders een stapje voor te blijven.

Ik ga niet proberen om de spelregels van Brass uit te leggen. Ik zou zeggen: zoek iemand die het spel goed kent en luister heel goed naar zijn/haar gedetailleerde speluitleg. Het spel bevat namelijk veel kleine regeltjes die vaak worden vergeten.

Naspel

Nadat ik Brass heb gespeeld, ben ik enorm enthousiast! Brass biedt enorm veel diepgang en interactie. Ondanks de langere speelduur verveelt Brass nooit. Veel keuzes, goede spelmechanismen, heel tactisch en thematisch klopt het (al vraag ik me nog altijd af hoe ijzer kan vliegen?). Brass is minder moeilijk dan dat ik had gevreesd, maar je zal toch regelmatig voor een aantal zware beslissingen komen te staan tijdens het spel. Het is een hersenkraker. De beste in zijn soort. Ik heb nog nooit een spel gespeeld waarbij de spanning tijdens het spel ZO groot was!

Pieter: Ik ga naar het toilet, ik kan het niet meer houden van de spanning!

Alexander: Ik ga even buiten een luchtje scheppen, de spanning wordt me te veel!

Erwin: Zo spannend!

Ditterio: Ik sta te trillen op mijn benen, ik heb kriebels in mijn buik, ik heb mijn lichaam niet meer onder controle, ik ga in extase!

Nog één oneliner om af te sluiten:

Mijn excuses aan Terra Mystica (mijn voormalige nummer 1), maar Brass is vanaf nu het beste spel dat ik ooit speelde en dus mijn nieuwe nummer één aller tijden!

2 suggeties bij “Brass

  1. Gunter

    Volledig mee eens. Een topspel met zeer veel interactie.
    Ondanks de forse spelduur vliegt de tijd en ben je al weer bezig aan een tweede spelletje.
    Zoooo verslavend.

    De regels worden een stuk duidelijker als je het spel startklaar zet zodat je kan zien wat je leest.

    Like

Plaats een reactie