Quoridor

Standaard

Soms drink ik eens een glaasje water om mijn lever te verrassen. Verrassingen zijn altijd leuk, vooral als je op voorhand niets verwachtte. Quoridor is één van de spellen waar ik vooraf helemaal niets van verwachtte. Toch wou ik het spel eens uitproberen omdat het gratis werd aangeboden op de website www.boardgamearena.com. Hier heb ik nog geen seconde spijt van.

Quoridor was een heel aangename verrassing!

Het is met voorsprong het beste abstracte spel dat ik ooit speelde. De spelregels zijn heel eenvoudig. In dit spel moet je op een groot vakjesbord als eerste de tegenoverliggende zijde proberen te bereiken (vergelijk het op dit gebied een beetje met een dam halen bij dammen). Hierbij mag je kiezen uit twee acties. Je pion één vakje verplaatsen of een barrière plaatsen om de weg te vertragen voor de andere speler(s). Je mag de weg echter niet volledig blokkeren. De tegenstander(s) moet(en) steeds nog de overkant kunnen bereiken. Wie als eerste de overkant bereikt, wint Quoridor.

Op het eerste zicht lijkt dit een geluksspelletje, maar als je dit spel vaker speelt merk je snel dat dit spel veel meer diepgang heeft. Hoe meer je dit spel speelt, hoe beter je zal worden. Je ziet dan sneller hoe je iemand in de val kan lokken. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je als beginner heel moeilijk zal kunnen winnen tegen een geoefende speler. Daarom is dit spel enkel leuk als alle spelers aan elkaar gewaagd zijn.

Grote voordelen aan dit spel zijn de korte speelduur en de herspeelbaarheid. Door de korte speelduur kan je snel beginnen aan een nieuw spel om wraak te nemen na een verloren spel. De herspeelbaarheid van Quoridor is ook heel groot. Ik heb dit spel intussen al meer dan 77 keer gespeeld en ik blijf het nog steeds heel leuk vinden.

Voor de liefhebbers van abstracte spellen is dit spel een grote aanrader! Als je nog twijfelt kan je het spel best eerst eens online uittesten. Wedden dat je meteen nog een spelletje zal spelen?

Plaats een reactie