Defenders of the Realm

Standaard

Defenders of the Realm is de betere versie van Pandemie

Defenders of the Realm vertoont heel wat gelijkenissen met Pandemie. Liefhebbers van Pandemie zullen weinig tot geen moeite hebben met de regels van Defenders of the Realm. Het verschil zit hem vooral in het thema. Defenders of the Realm is de fantasy versie van Pandemie. Ik zal al meteen verklappen dat Defenders of the Realm nog leuker is dan Pandemie.

Coöperatief speelplezier voor 1 tot 4 spelers

Defenders of the Realm is een coöperatief spel waarbij je de rol aanneemt van een held en ten strijde trekt tegen het kwaad. Het kwaad wordt gesymboliseerd door vele minions (in 4 kleuren, vergelijk het met de gekleurde blokjes in Pandemie) en 4 generalen (eveneens in 4 kleuren).

Om het spel te winnen moet je de 4 generalen een kopje kleiner maken en liefst zo snel mogelijk. Als er één generaal levend in Monarch City geraakt, verlies je het spel. Vergelijk het met de Legenden van Andor waarbij de monsters richting het kasteel trekken en waarbij je deze monsters moet verslaan vooraleer ze het kasteel bereiken. Je verliest het spel ook als er geen minions van een bepaalde kleur meer op het bord kunnen worden gelegd (zie blokjes in Pandemie) of als er geen diamanten meer op het bord kunnen worden gelegd.

Speelverloop

Een speelbeurt van een held bestaat uit 3 stappen:

1/ Actiepunten spenderen

Elke held heeft speciale eigenschappen die hij tijdens het spel kan gebruiken. Daarnaast heeft elke held ook een aantal actiepunten. Deze actiepunten kan je spenderen aan allerlei acties. Elke actie kost 1 punt.

Met 5 actiepunten kan je bijvoorbeeld twee vakjes verplaatsen (2 actiepunten), in dat vakje vechten tegen minions (1 actiepunt), daarna een teleporteer-kaart uitspelen en naar het vakje op die kaart reizen (1 actiepunt) en daar een Magic Gate bouwen (1 actiepunt). Een Magic Gate kan je vergelijken met een onderzoeksstation in Pandemie. Voor één actiepunt kan je van de ene Magic Gate naar de andere Magic Gate reizen.

Een gevecht tegen minions verloopt als volgt. Als er bijvoorbeeld één blauwe en één groene minion op het vakje staan, dan gooi je met één blauwe en één groene dobbelsteen. Met de blauwe dobbelsteen moet je 5 of hoger gooien en met de groene dobbelsteen moet je 3 of hoger gooien. Gooi je bijvoorbeeld met de blauwe dobbelsteen een 6 en met de groene dobbelsteen een 2, dan zal de blauwe minion van het bord worden verwijderd en zal de groene minion blijven staan.

2/ Twee kaarten trekken

Nadat je je actiepunten hebt gespendeerd, trek je 2 nieuwe kaarten. Deze kaarten hebben een rode, groene, blauwe of zwarte kleur. Je verzamelt deze kaarten. Net als in Pandemie verzamel je bij voorkeur veel kaarten van dezelfde kleur. Je mag maximum 10 kaarten op je hand houden.

Als je een generaal wil verslaan, moet je kaarten verzamelen in dezelfde kleur als de generaal. Een groene generaal versla je met groene kaarten, een rode generaal met rode kaarten en het zal je niet verbazen dat je de zwarte en blauwe generaal respectievelijk met zwarte en met blauwe kaarten verslaat.

Het aantal kaarten dat je bij dit gevecht inzet, bepaalt het aantal dobbelstenen dat je mag werpen. Speel je 6 groene kaarten uit, dan gooi je met 6 dobbelstenen. Elke dobbelsteen wordt dan individueel bekeken. Bij sommige generaals moet je een 3+ (drie of hoger) gooien met de dobbelsteen om de generaal één schade toe te brengen. Bij een andere generaal is dat 5+. Met één schadepunt is de generaal echter nog niet dood. Vaak moet je hem 5 of 6 keer raken.

Je hebt waarschijnlijk al door dat je hiervoor heel wat kaarten nodig hebt en dat je zal moeten samenwerken met de andere helden. Als je samen met de andere spelers op hetzelfde veld als de generaal staat, dan kunnen de andere spelers hun kaarten ook inzetten waardoor je een grotere kans hebt om de generaal te verslaan. Je kan maar beter sparen tot je voldoende kaarten hebt, want als een aanval mislukt, ben je ook meteen al je kaarten kwijt.

Pittig detail: je mag enkel een generaal aanvallen als er geen minions op hetzelfde vak als de generaal staan. Vooraleer je de generaal keihard op zijn gezicht kan slaan, zal je dus eerst een aantal minions uit de weg moeten ruimen.

Terug naar de kaarttrekfase. Naast een rode, groene, blauwe of zwarte kaart kan je ook een paarse kaart trekken. Dat zijn speciale kaarten met sterke krachten die je een voordeel opleveren wanneer je deze kaarten uitspeelt.

3/ Eén, twee of drie Darkness Spread kaarten trekken en uitvoeren

Nadat je twee kaarten hebt getrokken, trek je ook nog Darkness Spread kaarten. In de Early War trek je 1 kaart, in de Mid War trek je 2 kaarten en in de Late War trek je maar liefst 3 kaarten. Je start het spel in de Early War. Als je één generaal verslaat ga je naar de Mid War. Wanneer je de derde generaal verslaat ga je naar de Late War. Maak je echter geen illusies, het is geen sinecure om in de Late War te geraken. Wij sneuvelden al in de Mid War nadat we één generaal hadden verslaan.

Wat doen die Darkness Spread kaarten?

Niet veel goeds. Zij brengen extra minions op het speelbord. Als er meer dan 4 minions op één vakje terecht komen, verspreiden ze zich (zie een uitbraak bij Pandemie). Alle aangrenzende gebieden krijgen dan op hun beurt ook een extra minion. Op die manier kan het speelbord op heel korte tijd helemaal overspoeld raken door minions. Je zal je dus niet alleen mogen concentreren op de generaals, maar je moet er ook voor zorgen dat er niet te veel minions op het bord verschijnen.

Darkness Spread kaarten brengen niet alleen minions op het speelbord, zij zullen er ook voor zorgen dat de generaals zich verplaatsen richting Monarch City. En dat wil je niet, want als één generaal Monarch City bereikt, is het GAME OVER.

Tussen de Darkness Spread kaarten zitten er ook nog andere kaarten die in de meeste gevallen een hoop miserie over je hoofd gooien.

Als held zal je dus echt meer dan je best moeten doen. Gelukkig krijgt elke held ook nog een persoonlijke quest. Als je deze quest vervuld, krijg je een beloning in het spel. Daarna krijg je een nieuwe quest-kaart. Als de quest faalt, dan geef je het kaartje af en neem je ook een nieuwe quest-kaart.

Samengevat:

Een beurt van een speler bestaat uit: acties kiezen en uitvoeren, twee kleurkaarten nemen en tenslotte 1, 2 of 3 Darkness Spread kaarten trekken en uitvoeren. Simple comme bonjour!

Geen spel voor pussy’s

Defenders of the Realm is iets moeilijker dan Pandemie omdat je meer opties hebt. Toch is dit zeker geen moeilijk spel. Je bent meteen mee met de spelregels. Het spel winnen is een ander verhaal.

In Defenders of the Realm is het moeilijk, zelfs heel moeilijk, om te winnen! Dat vind ik net uitdagend. Een coöperatief spel mag je niet te makkelijk kunnen winnen. Je moet steeds opnieuw proberen en falen, nog eens proberen en opnieuw falen, enz. Als je dan uiteindelijk één keer kan winnen, zal je des te meer kunnen genieten van die zeldzame overwinning.

Toch heb je tijdens Defenders of the Realm regelmatig het gevoel dat je alles onder controle hebt en dat je kans maakt op een overwinning. Dat is leuk!

Pandemie vs Defenders of the Realm

Hoef ik dit spel te hebben als ik Pandemie al heb?

Ja! Ondanks het vergelijkbare spelmechanisme, straalt Defenders of the Realm een heel andere sfeer uit. Het is leuker om te spelen. Meer uitdaging, meer mogelijkheden, meer sfeer en daarbovenop voegt het coole miniaturen en een combat-element toe.

Net als in Pandemie wordt het steeds spannender en spannender naarmate het spel vordert. De spanning is bij momenten echt te snijden. Puur genieten!

Thematische fun!

Zelfs mijn liefste vriendin die normaal niet zo’n fan is van thematische spellen, was helemaal weg van Defenders of the Realm. Dat wil al wat zeggen, want zij haat Battelore 2nd edition, Descent 2nd edition, De Legenden van Andor en consoorten.

Het is voor mij dan ook een raadsel waarom Defenders of the Realm nog niet in het Nederlands werd uitgebracht. Bij deze een oproep aan 999 Games. Als je De Legenden van Andor met succes op de markt kan brengen, dan moet je zeker niet twijfelen over Defenders of the Realm. De Legenden van Andor reikt nog niet aan de knieschijven van Defenders of the Realm.

Nadelen?

Weinig.

Drie kleine puntjes van kritiek:

1/ Er staat redelijk wat Engelse tekst op de kaarten, dus niet ideaal als de Engelse taal niet je beste vriend is.

2/ Geen spel dat je even snel op tafel gooit. Het vraagt wel wat opzettijd.

3/ Het spel duurt een heel stuk langer dan Pandemie. Dit kan ook een voordeel zijn. Dan heb je langer plezier!

Deze drie kleine nadelen wegen echter niet op tegen de 10 voordelen.

De tien voordelen:

1/ Spannend van de eerste tot de laatste minuut.

2/ Eenvoudige spelregels. Als je Pandemie al kent, wordt het nog eenvoudiger.

3/ Voldoende uitdagend. Het is niet eenvoudig om het spel te winnen.

4/ Leuke miniaturen in plaats van blokjes. Eat this Pandemic!

5/ Mooi speelbord met speelfiguren in duidelijke kleuren.

6/ Defenders of the Realm is beter en uitdagender dan Pandemie.

7/ Zoals bij de meeste coöperatieve spellen kan je dit spel ook solo spelen.

8/ Het spel ademt sfeer! Het thema zit mooi in het spel verwerkt.

9/ Het combat-gedeelte in het spel is spannend. Gooi ik net voldoende ogen of net niet?

10/ Defenders of the Realm is een heel leuke ervaring en daar draait het toch allemaal om?

Een aanrader!

Defenders of the Realm komt zeker in mijn collectie! Ik zou jou aanraden om hetzelfde te doen.

3 suggeties bij “Defenders of the Realm

  1. Gert Van De Slijke

    Wat vind je van deze punten contra? (zijn de mijne niet, maar ben wel geïnteresseerd wat een fan hier van maakt)

    – Regels vragen geregeld wat opzoekwerk online, maar gelukkig heeft de maker daar zijn best gedaan op BGG om telkens vlot te antwoorden
    – Componenten zijn mooi, maar er zijn niet genoeg reference icons op het bord om gemakkelijk te zien waar ze gaan (komt dat overeen met die langere setup tijd waarover je het hebt?)
    – Defenders is opmerkelijk “niet leuk” om te verliezen. In tegenstelling tot sommige co-ops waar er een life-or-death endgame is en het sneller en sneller begint mis te gaan, komt je gewoon uit op: Nee, deze actie niet gelukt. OK, verloren zeker? Einde.
    – Het is in den gronde opgezet als competitief spel waar je het meeste punten moet verdienen van allemaal aan tafel (genre Thunderstone). Hier zou dat toch wel tegen het spel werken, omdat het juist nood heeft aan samenwerking. Backstabben en mekaar afblokken werkt hier tegen.
    (Hier heb je niet echt van gesproken?) Op zich helpt dit natuurlijk wel een beetje tegen het alfa-gamer probleem bij Pandemic.

    En eentje van mijzelf:
    Pandemic speel je op 1u met 4, ruim korter met 2 zolang je spelers niet teveel wikken en wegen. Wat schat je aan setup & speelduur voor het aantal spelers waarmee jij hebt getest?

    Geliked door 1 persoon

  2. ditterio

    Persoonlijk heb ik geen last gehad met de regels. We hebben zelden iets moeten opzoeken in de regels. Ik moet wel toegeven dat ik het spel met een ervaren speler speelde. Ik heb dus zelf de spelregels niet gelezen. Toch zou ik zonder de spelregels te lezen en zonder de hulp van een ervaren speler nu al het spel meteen opnieuw kunnen beginnen spelen. Zo moeilijk/onduidelijk is het echt niet. Alles wijst zichzelf uit.

    Het is even zoeken op het bord om een plaats te vinden, dat klopt. Maar dat is in Pandemie ook het geval. Als je blokjes moet leggen in Jakarta, moet je ook weten waar Jakarta ligt. Bij Pandemie gaat het echter iets vlotter omdat je vaak de plaatsen weet liggen op de wereldkaart en omdat de kleuren mooi overeenkomen. In Defenders of the Realm duurt dit iets langer, maar dat vond niemand bij ons storend. Ik vond alles bovendien heel duidelijk aangegeven. De generaals verplaatsen zich via de pijltjes op het bord en als er minions op het bord verschijnen staat de kleur en het aantal minions duidelijk op de kaart vermeld. Ik begrijp niet welke reference icons zouden ontbreken?

    Ik heb het spel één keer gespeeld en roemloos verloren. Slechts één generaal (van de vier) kunnen verslaan en toch heb ik genoten. Ik ben niet akkoord dat het spel niet sneller en sneller begint te gaan. Als je de eerste generaal hebt verslaan, moet iedereen twee (ipv 1) Darkness Spread kaarten trekken. Als gevolg komen er veel meer minions op het speelbord en wordt het veel spannender (maar ook moeilijker). Het klopt wel dat je je goed moet wapenen tegen een generaal. Als je alleen een generaal wil bevechten met te weinig kaarten en je verliest het gevecht, dan moet je inderdaad helemaal opnieuw beginnen met kaarten te verzamelen en dan lijkt het mij inderdaad vrij onmogelijk om nog te winnen (het spel winnen is sowieso al heel moeilijk). Wij zorgden er steeds voor dat we gezamenlijk de generaal konden bevechten en dat we meer dan voldoende kaarten hadden om hem te bevechten. Je kan het je echt niet veroorloven om een gevecht tegen de generaal te verliezen. Het komt erop aan om het juiste moment af te wachten en dan samen toe te slaan. Hoe je alle 4 de generaals kan verslaan, lijkt me echter HEEL moeilijk, zoniet onmogelijk. Toch ga ik graag de uitdaging aan. Bij Ghost Stories heeft het me ook 25 speelbeurten gekost vooraleer ik het spel één keer won winnen. Het gevoel dat je dan hebt is onbeschrijflijk. Ik denk dat dit met Defenders of the Realm exact hetzelfde zal zijn. En als we het spel nooit kunnen winnen, dan geeft dat niet. Ik heb me geweldig vermaakt, zelfs bij het grote verlies. Als je toch een doel in het spel wil hebben, kan je spelen om zoveel mogelijk generaals te verslaan. Vorige keer hebben wij er één kunnen verslaan en de volgende keer is ons doel om twee generaals te verslaan. Nadien kan je voor 3 generaals gaan en als je er 4 kan verslaan, win je het spel.

    Wij hebben dit spel puur coöperatief gespeeld en we hebben niet gefocust op persoonlijke quests. Je kan onmogelijk continu voor eigen succes gaan en dan ook nog eens gezamenlijk de strijd aangaan tegen de minions en generaals. Wij focusten niet op de quests. Als je een quest kan volbrengen, ga je dit natuurlijk niet nalaten omdat dit voordelen oplevert (waar iedereen van kan meegenieten) maar wij hebben er niet echt naar gespeeld. Voorbeeldje om dit te illustreren: als er aan de rechterkant van het speelbord een grote plaag van minions ontstaat, dan moet je niet als enige speler naar de linkerkant van het speelbord lopen omdat je daarmee een quest kan oplossen. Ik ben trouwens tegen het competitieve element in coöperatieve spellen. Voor mij is dit een coöperatief spel waarbij je samen wint of samen verliest. Als je wil winnen, doe je best alles in functie van het team. Anders lukt het nooit om te winnen.

    Wij hebben het gespeeld met 4 spelers en we hebben een dikke twee uur gespeeld. Ik moet er wel bij vermelden dat we tussendoor wel veel hebben gebabbeld. Het zou dus veel sneller kunnen gaan. Natuurlijk kan het ook langer duren, want wij waren al uitgeschakeld in de Mid War (omdat we in die fase het spel hebben verloren). Als je speelt tot de Late War duurt het uiteraard langer, maar dan is het zo spannend dat het je echt niet zal uitmaken dat het nog een uurtje langer duurt. Het is net als in Pandemie ook mogelijk dat het spel al na 15 of 30 minuten is afgelopen, maar dan heb je ofwel niet goed gespeeld ofwel heb je heel veel pech gehad.

    Eigenlijk moet je jezelf twee vragen stellen. Speel je graag Pandemie? En hou je van thematische spellen met fantasy miniaturen? Als je op beide vragen JA hebt geantwoord, dan zou ik niet twijfelen en het spel kopen. Dat is ook wat ik ga doen 😉

    Like

Plaats een reactie