The Boss

Standaard

The Boss is een maffioos kaartspel met veel deductie en bluf.

Op de foto hierboven zie je een voorbeeld van een opzet voor 4 spelers.

Afhankelijk van het aantal spelers liggen er een aantal stadskaarten open. Onder elke stadskaart (behalve onder Chicago) ligt een gedekte kaart in dezelfde kleur als de stadskaart. De overige kaarten worden verdeeld onder de spelers.

Onderaan op elke stadskaart staan een aantal symbolen. Op de bruine stadskaart Kansas City zie je bijvoorbeeld 3 symbolen staan: een geldzakje met waarde 2, een geldzakje met waarde 3 en een revolver. Er zitten drie bruine kaarten in het spel en op elke kaart staat één van deze symbolen. Eén bruine kaart ligt gedekt onder de stadskaart. De twee andere bruine kaarten zitten in de handen van de spelers. Als ik bijvoorbeeld een bruine kaart met een geldzakje van 3 op mijn hand heb, dan weet ik dat de gedekte kaart ofwel een geldzakje van 2 ofwel een revolver is.

Tijdens een beurt kan je twee acties doen:

  1. Je plaatst één of meerdere blokjes op één van de stadskaarten (niet verplicht)
  2. Je plaatst één kaart open onder een stadskaart waarbij de kleur moet passen (verplicht)

Als ik 2 blokjes op de bruine stadskaart leg, dan moet de volgende speler overbieden en in dit geval dus minstens 3 blokjes op die stadskaart leggen (als ik de meerderheid wil halen). Als ik de volgende beurt de meerderheid wil halen, dan plaats ik er minstens 2 blokjes bij waardoor ik op 4 blokjes kom.

Waarom zou je de meerderheid willen halen op een stadskaart?

Als alle kaarten open zijn uitgespeeld, draai je de gedekte kaart om bij elke stad. De speler die de meerderheid heeft in die stad, krijgt de beloning of straf op de bijhorende gedekte kaart. Geldzakjes zijn heel goed, want die leveren je geld op en geld heb je nodig om het spel te winnen. Er kunnen echter ook ander symbolen op de gedekte kaart staan. Bij een revolver verlies je een blokje (het blokje verdwijnt uit het spel), bij een hospitaal ben je één van je blokjes één ronde kwijt, bij een gevangenis ben je één van je blokjes twee ronden kwijt.

De Chicago-kaart is speciaal. Als je op deze kaart de meerderheid haalt, dan krijg je de helft van al het geld onder de gedekte kaarten die links van Chicago liggen. Aangezien de Chicago-kaart elke ronde één plaats naar rechts opschuift, wordt deze kaart steeds aantrekkelijker. De kans op veel geld wordt immers steeds groter.

Je kan het spel heel tactisch spelen. Stel dat ik een revolver op mijn hand heb, dan kan ik lang wachten om die revolverkaart uit te spelen waardoor de andere spelers in het ongewisse blijven. Aangezien zij mijn kaart niet kunnen zien (zolang ik de kaart niet heb uitgespeeld), weten zij ook niet of de gedekte kaart geld of een revolver zal opleveren. Voor hen is het dus een risico om op die kaart blokjes te plaatsen.

Je kan ook bluffen in het spel. Als ik weet dat de gedekte kaart een gevangenis is, kan ik toch een blokje plaatsen op de kaart erboven. Mijn medespelers zullen denken dat de gedekte kaart positief is (aangezien ik zelf een blokje op de kaart plaatste) en misschien overbieden waardoor ze minder blokjes overhouden om op andere kaarten te plaatsen. Dit houdt natuurlijk een risico in, want als de andere spelers mij niet overbieden, blijf ik de meerderheid behouden. In dit geval gaat mijn blokje naar de gevangenis.

Het maffia thema zit mooi verwerkt in het spel. Je wil veel geld binnenhalen, maar tezelfdertijd moet je erg opletten dat je niet wordt afgeschoten of in het ziekenhuis of gevangenis terechtkomt.

The Boss is een heel leuk kaartspel met eenvoudige spelregels, een korte speelduur, veel spanning en een grote herspeelbaarheid!

Op het moment van dit schrijven, is het één van mijn favoriete fillers.

Hou je van het deductie-element in Mr. Jack en Cluedo? Vind je het bluf-element in Coup en The Resistance leuk? Speel je graag korte kaartspellen met eenvoudige regels? Dan is The Boss zeker iets voor jou! Een grote aanrader!

Je kan dit spel gratis online uitproberen op de website van Boardgamearena.

Plaats een reactie