Vrijdag

Standaard

Jij bent Vrijdag en je moet je vriend Robinson helpen om te overleven tijdens het spel en op het einde hem ook nog eens bijstaan om twee gevechten tegen de piraten te winnen.

Vrijdag is een deck building kaartspel voor één speler. Je moet proberen om goede kaarten aan je kaartendeck toe te voegen en slechte kaarten uit je kaartendeck te verwijderen. Met je kaartendeck moet je vechten tegen verschillende gevaren. Als je een gevaar verslaat, mag je deze gevarenkaart aan je kaartendeck toevoegen. Als je verliest van een gevaar, verlies je één of meerdere levens. Als je geen levens meer hebt, ben je zo dood als een pier en is het game over. Je wint het spel als je de beide piraten verslaat.

De spelregels zijn duidelijk en makkelijk te begrijpen. Vrijdag is een heel eenvoudig spel om te spelen, maar een moeilijk spel om te winnen. Ik heb het spel twee keer gespeeld en twee keer ging ik kansloos onderuit. De eerste keer verloor ik al in de groene fase (= de makkelijkste fase) en de tweede keer verloor ik in de gele fase (= de op één na makkelijkste fase). De rode fase en de piratenfase heb ik nooit gehaald.

De kaarten van het spel zijn mooi, duidelijk en kwalitatief helemaal in orde. Het kaartspel is snel opgezet en de speelduur is heel aangenaam. Op de doos staat 45 minuten. Bij mij heeft dit spel echter nog nooit zo lang geduurd, maar dat heeft eerder te maken met mijn beginnersstatus.

Als je regelmatig een solospel speelt, dan is Vrijdag een absolute aanrader! Vrijdag is het beste solospel dat ik ooit speelde. Ik zou het elke solospeler ten zeerste willen aanraden. Toch twijfel ik nog om dit spel aan te schaffen. Om de eenvoudige reden dat ik niet vaak alleen spellen speel waardoor dit spel waarschijnlijk niet vaak genoeg op tafel zou komen. Langs de andere kant kan dit spel er misschien op z’n ééntje voor zorgen dat ik binnenkort wel vaker een solospel zal spelen? Ik ben er nog niet uit, maar ik hou jullie zeker op de hoogte.

2 suggeties bij “Vrijdag

  1. Dimi

    Na 20+ spelletjes nog maar 2 keer de piraten kunnen verslaan. Inderdaad een moeilijk spelletje, maar laat dit nu juist de verslavende factor zijn. Na ieder verloren spelletje wil je het nog eens proberen. Tenslotte nog een tip: zeker sos titanic eens proberen.

    Like

  2. ditterio

    SOS Titanic zit ondertussen in mijn collectie en dat is inderdaad ook een leuk spel! Nooit gedacht dat “Patience” zo leuk kon zijn 😉

    Like

Plaats een reactie