Demarrage

Standaard

Wie goed zijn best doet, krijgt aan het einde van het spel een heel klein beetje doping.

Zo overtuig je je twijfelende wielervrienden om eens mee te spelen met het wielerspel Demarrage (oder Um Reifenbreite). Je hoeft zelfs geen wielerliefhebber te zijn om dit spel leuk te vinden, maar het helpt wel.

Met twee spelers is dit spel zo spannend als reclame voor waspoeder. Met drie spelers of (nog beter) met vier spelers is deze mooie simulatie op wielrennen een grote aanrader.

De regels zijn heel eenvoudig. Elke speler heeft vier wielrenners ter beschikking. Door te rollen met twee dobbelstenen verplaats je je renners. Je probeert met al je renners zo snel mogelijk te finishen. Elke renner die finisht, krijgt punten. Logischerwijs krijgt de renner die als eerste over de eindstreep rijdt, het meeste punten. En de laatste renner het minste punten.

Als je nu stopt met lezen, zal je denken dat dit een saai roll-and-move-spelletje is.

Niets is minder waar. De geluksfactor is vrij hoog, maar toch zit er ook wat tactiek in het spel. Wat het spel leuk maakt, zijn de bijkomende regels:

  • Het volgen. Als een wielrenner vooruit rijdt, mogen alle wielrenners die meteen achter deze wielrenner staan, volgen. Lees: hetzelfde aantal vakjes vooruit zetten zonder met de dobbelstenen te gooien. Tactiek: als de wielrenner voor jou een hoog aantal ogen gooit, kan je hem best volgen. In het andere geval volg je niet, maar gooi je de dobbelstenen opnieuw en probeer je hem voorbij te rijden.
  • Het gebruik van de tactiek-kaarten. Drie van je vier renners hebben twee tactiek-kaarten en je kopman heeft vier tactiek-kaarten. Je kan een tactiek-kaart inzetten als joker voor één van je twee dobbelsteenworpen. Een tactiek-kaart heeft steeds een waarde van een 5 of een 6. Het leuke van deze tactiek-kaarten is dat je bij het uitspelen van deze kaart mag demarreren. Dat wil zeggen dat je uit een groepje mag wegrijden zonder dat iemand jou kan volgen. De tactiek-kaarten mogen enkel worden gebruikt als je helemaal vooraan, helemaal achteraan of vooraan in een groepje rijdt. Tactiek: Je kan best demarreren als er wielrenners van tegenspelers in je wiel rijden. Rijden er ploegmaats achter jou, dan laat je hen best gewoon volgen (en speel je dus geen tactiek-kaart uit). Gebruik je tactiek-kaarten op het juiste moment. Als je een tactiek-kaart éénmaal hebt gebruikt, verdwijnt deze kaart uit het spel en kan je ze niet meer opnieuw gebruiken.
  • De inschatting van het wegdek. Soms rijd je bergop, bergaf of over kasseien. Als je bergop of over kasseien rijdt, dan moet je steeds een getal aftrekken van je dobbelsteenworp. Dit getal staat in het vakje waarin jouw renner vertrekt. Bergaf mag je een getal bij je dobbelsteenworp optellen. Dit is leuk omdat je in de bergen of in de kasseien renners soms ziet stilvallen en andere renners de leiding ziet overnemen. Tactiek: Niet elke tactiek-kaart mag je in de bergen gebruiken, zorg er dus voor dat je nog een tactiek-kaart achter de hand hebt die je kan gebruiken als je bergop moet rijden (meestal het zwaarste moment in de koers).
  • Tussensprints en gele trui. Je kan tussensprints inlassen. De eerste drie renners die over de streep van een tussensprint rijden, krijgen extra punten op het einde van het spel. De renner die de tussensprint wint, krijgt de gele trui. Zolang je in het geel blijft rijden, krijg je elke beurt twee punten extra. Je kan de gele trui verliezen als je de volgende tussensprint niet wint. Tactiek: probeer ervoor te zorgen dat je kopman in het geel rijdt. Deze renner heeft immers 4 tactiek-kaarten terwijl je andere renners slechts 2 tactiek-kaarten bezitten.
  • Combine rijden. Als je in een groepje rijdt en er rijdt een ploegmaat net achter jou, dan kan je aan je ploegmaat vragen om de kop over te nemen. Tactiek: je laat best een renner de kop overnemen die nog tactiek-kaarten heeft. Deze renner kan dan demarreren, wat vooral interessant is in de buurt van de tussensprints of de eindmeet.
  • Bedriegen (lees: doping nemen). Je kan ervoor kiezen om één van de zes kaarten te trekken. Elke kaart die je trekt voor die renner geldt als een dobbelsteenworp van 6. Het nadeel is dat het getal op die kaart wordt opgeschreven bij het rugnummer van die renner. Op het einde van het spel worden er dan uit de 6 kaarten 2 kaarten getrokken. Elke speler die één of meer getallen van de getrokken kaarten achter zijn rugnummer heeft staan, wordt meteen gediskwalificeerd en verliest al zijn punten. Push your luck!
  • Kanskaarten. Elke keer als je 7 gooit, moet je een kanskaart trekken. Dit kan positief of negatief zijn. Je kan een boost krijgen waardoor je fors naar voren sprint, maar het kan ook zijn dat je terechtkomt in een massa-valpartij. Auwtch!

Het leuke aan deze regels is dat je zelf kan bepalen welke regels je al dan niet toevoegt. Met kinderen kan je (afhankelijk van hun leeftijd) een aantal regels weglaten. Met volwassen spelers raad ik aan om alle regels te gebruiken. Zelfs met al deze regels blijft het nog steeds een heel licht spel. Verwacht dus zeker geen zwaar tactisch steekspel.

Dat wil echter niet zeggen dat het geen leuk spel is. Ik vind Demarrage één van de beste lichte racespellen die ik ooit heb gespeeld. Qua fun-factor ligt het ligt in balans met Formula D. Demarrage vind ik veel leuker dan Camel Up, Ave Caesar en Top Race.

Zijn er nadelen aan dit spel?

Ja. Het runaway leader probleem. Als een speler een hele grote voorsprong heeft genomen, is het dikwijls moeilijk om die renner nog in te halen.

Hoe kan je het spel tactischer maken?

Speel met minder tactiek-kaarten of zorg voor meerdere rondes met hetzelfde aantal tactiek-kaarten. In beide gevallen moet je zuiniger omgaan met je kaarten waardoor je meer moet nadenken wanneer je je kaarten wil uitspelen.

De kanskaarten vergroten de geluksfactor (denk aan Monopoly), dus kan je er voor kiezen om de kanskaarten niet te gebruiken. Toch speel ik altijd met de kanskaarten omdat het wat spanning met zich meebrengt en het spel soms nieuwe wendingen geeft. Als een renner vooraan rijdt en die renner komt ten val door een kanskaart, dan kan dit zware gevolgen hebben voor het verdere verloop van de koers. Thematisch klopt dit aangezien zelfs de beste wielrenner kan vallen.

Conclusie:

Verwacht geen diep spel en hou rekening met een hoge geluksfactor. Toch zal je, zeker als liefhebber van wielrennen, veel plezier beleven aan dit eenvoudige maar heel leuke spel. Een aanrader!

3 suggeties bij “Demarrage

Plaats een reactie