Timeline

Standaard

Mijn laatste nieuwe aanwinst is Timeline. Ik zag dit spel vandaag liggen in de Colruyt tussen het scheerschuim en het maandverband. En als je mij al een klein beetje kent, weet je dat ik hieraan niet kan weerstaan. Het doosje Timeline werd dan ook met een sierlijke gooibeweging in mijn winkelkarretje gekieperd.

Timeline is een triviaspel voor de liefhebbers van geschiedenis. In het midden van de tafel (of iets meer naar rechts of links, afhankelijk van de grootte van je tafel) ligt een kaart met daarop een afbeelding, een jaartal en een omschrijving van een uitvinding. Bijvoorbeeld: de uitvinding van de morsecode – 1838 (dat is een makkie, maar er zitten ook moeilijke jaartallen bij *grijns*). Iedere speler heeft 4 kaarten met daarop een afbeelding en een omschrijving van een uitvinding. De speler gokt (of weet) of de uitvinding op zijn kaart vroeger of later plaatsvond dan het jaartal van de kaart op tafel. Als je denkt dat de uitvinding op jouw kaart vroeger plaatsvond, plaats je de kaart links van de kaart op de tafel. Als je denkt dat de uitvinding op jouw kaart later plaatsvond, dan plaats je de kaart rechts van de kaart op de tafel. Als je de kaart op een plaats hebt neergelegd, draai je de kaart om en bekijk je het jaartal. Als de volgorde in tijd correct is, blijft de kaart liggen. Als je fout bent, leg je de kaart op de aflegstapel en neem je een nieuwe kaart van de trekstapel. Als er twee kaarten op tafel liggen, wordt het al wat moeilijker. Dan kan je je kaart zowel links, rechts als in het midden leggen. De speler die als eerste al zijn/haar handkaarten heeft uitgespeeld, wint Timeline!

Ik ben een geschiedenisanalfabeet en buiten de uitvinding van de morsecode (in 1838) ken ik geen enkel jaartal uit mijn hoofd. Toch kan je door eliminatie wat gerichter gokken. Ik weet bijvoorbeeld niet wanneer het brons en het wiel werden uitgevonden, maar ik weet wel dat beide uitvindingen veel vroeger plaatsvonden dan 1838. Dat maakt het spel leuk. Een beetje kennis, een beetje logisch redeneren en dan vollen bak gokken! Tenzij je een wandelende encyclopedie bent en alle jaartallen gewoon uit je hoofd kent.

Een grote troef van het spel Timeline is de korte speelduur. Op de doos staat 15 minuten. Voor gemiddelde spelers klopt dit. Met wandelende encyclopedieën kan het spel na 5 minuten al afgelopen zijn. Met spelers die zelfs niet weten in welk jaar de morsecode werd uitgevonden, kan het spel iets langer duren, maar nooit te lang. Het spel bevat immers de mogelijkheid om te gokken.

Timeline is ook heel leerrijk. Vanaf nu zal u waarschijnlijk nooit meer vergeten dat de morsecode in 1838 werd uitgevonden. Als u dit wel vergeet, zal dit de herspeelbaarheid van het spel alleen maar ten goede komen. Een win-win-situatie dus.

Voor de spellenprijsverslaafden onder ons: dit spel won de prijs voor Speelgoed van het jaar in 2012! Jawadde dadde!

Timeline is een leuk spel. Niet super leuk, niet ongelooflijk leuk, niet heel leuk, gewoon leuk. Leuk genoeg om af en toe uit mijn spellenkast te worden gevist. Leuk genoeg om op tafel te leggen in afwachting van het bezoek dat weeral eens te laat is.

En ondertussen kan u nog eens goed stoefen met het feit dat u weet dat de morsecode werd uitgevonden in het jaar 1838.

Plaats een reactie