Lewis & Clark

Standaard

Handbuilding

In Lewis & Clark maken de spelers een expeditie over het Noord-Amerikaanse continent. Het doel van de spelers is om als eerste de Pacifische Oceaan te bereiken.

Tijdens je beurt kan je steeds twee kaarten uit je hand spelen. Om een kaart uit je hand te kunnen activeren moet je deze kaart combineren met een andere kaart uit je hand. Uitgespeelde kaarten worden tijdelijk onbruikbaar. Op die manier sta je voortdurend voor een dilemma: nog meer kaarten uitspelen (maar steeds minder mogelijkheden overhouden) of kaarten opofferen. Tijdens het spel kan elke speler personage kaarten kopen om zijn hand te vergroten en indianen inhuren om meer opties te kunnen gebruiken. Op die manier moet je alles zo goed mogelijk proberen te optimaliseren.

Hersenbreker

Lewis & Clark is een echte hersenkraker. Het is een veelspelerspel. Voor velen zal dit spel heel zwaar aanvoelen. Je moet goed nadenken, want de minste misrekening kan al je plannen in de war sturen. Goed plannen op lange termijn is noodzakelijk. Aangezien het geen eenvoudig spel is, is er ook gevaar voor downtime (zeker bij een spel met veel spelers). Bovendien zullen beginners geen schijn van kans maken tegen spelers die dit spel al onder de knie hebben. Op die manier is het voor beginners ook meteen minder spannend als meer ervaren spelers veel voorsprong hebben en ze deze spelers nooit meer zullen kunnen inhalen.

Optimalisatiepuzzel

Verwacht van Lewis & Clark geen puur racespel. Het is eerder een optimalisatiepuzzel waarbij je je hersenen stevig aan het werk mag zetten. Soms kan het spel wat frustrerend zijn als je de juiste combo’s maar niet weet te vinden. Bovendien kan de speelduur erg oplopen, zeker als je het spel voor de eerste keer speelt en niet meteen de juiste strategie kan vinden. Dan blijf je een hele tijd voor- en achteruit varen en schiet je niets op. Ik heb het geluk gehad dat ik het spel de eerste keer heb gespeeld met iemand die me de regels heel goed heeft uitgelegd. Hierdoor bleef de speelduur enigszins beperkt.

Multi-player solitaire

Lewis & Clark is een multi-player solitaire spel. Iedereen is grotendeels “alleen” met zijn kaarten aan het spelen. Toch bevat dit spel ook wat spelersinteractie. Je moet goed kijken naar de gekleurde symbolen op de uitgespeelde kaarten van je buren. Dit kennen we trouwens nog uit 7 Wonders.

Herspeelbaarheid

Lewis & Clark biedt een mooie mix van worker placement en hand building. Door de vele verschillende soorten kaarten is de herspeelbaarheid van dit spel ook heel groot. Het artwork is mooi en bovendien is dit spel ook solo goed te spelen.

Conclusie

Lewis & Clark is een heel goed spel. Ik kan begrijpen waarom vele spelers dit spel het beste spel van 2013 vinden. Als je een liefhebber bent van zware spellen en een lange speelduur je niet afschrikt, dan hoort dit spel thuis in je spellenkast. Voor mij is dit zeker niet het beste spel van 2013. Ik vond het leuk om te spelen en ik wil het zeker nog eens spelen, maar ik ga me het spel niet aanschaffen. Daarvoor voelt het allemaal iets te zwaar aan. Leuk om af en toe eens te spelen, maar ik verkies toch een iets lichtere maaltijd.

2 suggeties bij “Lewis & Clark

  1. Thomas

    Ja goede review. Ik vind dit een onverwachte sleeper / topper na het gisteren voor de eerste keer gespeeld te hebben. Mijn eerste indruk was volledig fout omdat de look en artwork van het spel eerder doet vermoeden dat het hier over een licht spel gaat, maar dat is inderdaad niet zo.

    Ik vermoed dat er veel meer spelersinteractie inzit dan op het eerste gezicht lijkt. De eerste beurten waren wat zoeken, maar naar het midden van het spel toe kwam ik er goed in en kon ik al meer over de strategie denken. Ik vind hem minder een ‘multiplayer solitaire’ dan sommige andere worker placements. Er zijn een aantal zaken waarmee je rechtstreeks invloed hebt op de beslissingen van anderen en het is meer dan enkel ‘ik blokkeer deze actie zodat jij ze niet kan doen’.

    Like

Plaats een reactie