Het beste van week 41 (2014)

Standaard

Week 41 was een productieve week. Ik speelde 11 verschillende spellen.

11 Camel Up

Dit spel heb ik voor de eerste keer met mijn petekind gespeeld en het viel goed in de smaak bij hem. Ik ga het spel houden omdat het leuk is om met hem te spelen. Onder volwassenen stelt het echter veel minder voor. Het is wel eens leuk om te spelen, maar het is zeker geen spel dat iedereen moet gespeeld hebben. Camel Up in 3 woorden: kinderspel, mooi en geluksafhankelijk!

10 Dixit Odyssey

Ik speelde Dixit Odyssey twee keer deze week. Eén keer met 3 spelers en één keer met 10 spelers. In beide gevallen niet de ideale spelersaantallen: 3 spelers is net te weinig en 10 spelers is net te veel. Met 3 spelers moet je telkens 2 afbeeldingen kiezen en dat is niet leuk. De kans dat je dan een kaart moet geven die niet echt bij het woord van de verteller past is heel groot. Met 10 spelers duurt het heel lang vooraleer je terug als verteller aan de beurt bent. Sommige spelers kunnen dan slechts één keer verteller zijn tijdens 1 spel. Dat is weinig. Er liggen bovendien telkens 10 kaarten om uit te kiezen en zo wordt het echt gokwerk. Volgens Boardgamegeek is Dixit op z’n best met 6 spelers en daar kan ik mij in vinden. Dixit Odyssey in 3 woorden: origineel, mooi en lachen!

9 Lost Legacy: The Starship

Lost Legacy: The Starship is de veel betere versie van Love Letter. Als je Love Letter een leuk spel vindt, dan kan je Lost Legacy: The Starship blind kopen. In Lost Legacy: The Starship is het niet de bedoeling om de andere speler(s) te elimineren (al is dit ook mogelijk), maar het is de bedoeling om op het einde van het spel te weten waar de Lost Legacy kaart zit. Dit geeft een heel andere twist aan dit kaartspel. Ik heb Lost Legacy: The Starship op mijn wishlist gezet. Lost Legacy: The Starship in 3 woorden: snel, eenvoudig en verslavend!

8 Las Vegas

Las Vegas is een meerderhedenspel met dobbelstenen. Het spel blijft heel vaak op tafel komen en het blijft nog steeds leuk. Dat is een grote prestatie voor zo’n klein en eenvoudig dobbelspelletje. Las Vegas in 3 woorden: dobbelen, dobbelen en dobbelen!

7 Gesjaakt

Dit eenvoudig kaartspelletje wilde ik al heel lang eens spelen. Ik was heel blij toen ik hoorde dat een kameraad van mij dit spel had opgepikt tijdens zijn reis in Amerika. Gesjaakt is poepsimpel. Er wordt een kaart opengedraaid en dan heb je de keuze. Ofwel neem je de kaart en alle munten in het midden van de tafel. Ofwel laat je de kaart liggen en leg je een munt naast de kaart in het midden van de tafel. Elke kaart is een minpunt dus je wil het liefst zo weinig mogelijk kaarten. Bij samenhangende getallenkettingen tellen enkel de minpunten van de laagste kaart. Heb je bijvoorbeeld een 11, een 12, een 13 en een 14, dan heb je slechts 11 minpunten. Heb je daarentegen een 11, een 12 en een 15, dan heb je 26 minpunten. Het spel doet me wat denken aan dat ander leuk kaartspel: Take 5! Gesjaakt blijft op mijn wishlist staan. Gesjaakt in 3 woorden: eenvoudig, snel en briljant!

6 Coup

Coup is een leuk, klein kaartspelletje met een grote bluffactor. Het doet wat denken aan Mascarade, maar ik vind Coup veel leuker dan Mascarade. De geluksfactor is vrij groot aangezien de spelers zelf kiezen op welke andere speler ze een coup willen plegen. Gezien de eenvoud en snelheid van dit spel, is deze willekeur echter nooit storend. Ik kijk enorm uit naar Coup: Guatemala 1954. In dat spel krijg je 25 karakters waardoor je meer variatie krijgt. Daarom staat niet Coup, maar Coup: Guatemala 1954 sinds kort op mijn wishlist. Coup in 3 woorden: bluf, deductie en fun!

5 The Boss

The Boss is een spel dat ik vroeger al een aantal keer online heb gespeeld. Deze week speelde ik The Boss voor de eerste keer in real life. Ik moet zeggen dat dit spel me heel goed is bevallen. The Boss is een leuk deductiespel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Cluedo waarin je tot vervelens toe van de ene kamer naar de andere kamer moet stappen om wat informatie te bekomen, is dit spel tot de essentie herleid. De beurten gaan heel snel en elke beurt kom je net iets meer te weten. Ik heb dit spel op mijn wishlist gezet. The Boss in 3 woorden: deductie, snel en gestroomlijnd!

4 Mayday! Mayday!

Mayday! Mayday! werd sinds kort aan mijn collectie toegevoegd. Wij speelden Mayday! Mayday! met 8 spelers. Het was hectisch, heel hectisch! Veel gediscussieer, vele beschuldigingen,… kortom: enorm veel spelersinteractie. Na dit spel had ik barstende hoofdpijn. Toch heb ik ervan genoten. Het blijft een sfeermaker als je dit spel met de juiste groep speelt. In ons spel hebben we wel een groot nadeel ontdekt. Er waren drie slechteriken in het spel. Twee van de drie slechteriken werden al bijna in de eerste beurt volledig ontmaskerd. Er lagen drie kaarten voor de speler. De slechteriken hebben 1 goede kaart en 2 slechte kaarten. Bij beide spelers werd er toevallig twee keer naar twee slechte kaarten gekeken. Op die manier waren die twee spelers (waaronder ik) meteen de hoofdverdachten en dit bleef heel het spel zo. Op die manier was het heel moeilijk om dit spel als slechterik te winnen (wat ook niet is gelukt). Al moet ik wel toegeven dat ik er daarna zelf ook nog de derde slechterik heb ingepraat. Soms zou ik beter zwijgen. Mayday! Mayday! in 3 woorden: deductie, interactief en luid!

3 Notre Dame

Stefan Feld! Do I need to say more? Stefan Feld levert opnieuw een goed spel af. Ik hou van de spellen van Feld. Notre Dame is niet van hetzelfde niveau als The Castles of Burgundy en Macao, maar het is zeker een heel degelijk spel dat ik met veel plezier heb gespeeld. Notre Dame in 3 woorden: puntensalade, leuk en FELD!!

2 Guildhall + Guildhall Job Faire

Ja, hier ben ik weer met mijn Guildhall. Sorry, het blijft gewoon een goed kaartspel. Deze keer speelden we voor de eerste keer met alle kaarten uit Guildhall en Guildhall: Job Faire samen. Er waren dus 12 verschillende beroepen in het spel. Dat was een beetje van het goede teveel. Op die manier verlies je snel het overzicht. Ik vond het zeker leuk om deze MEGA-setup eens uit te proberen, maar volgende keer zullen we toch voor iets minder beroepen kiezen. Ik denk aan een 8-tal beroepen. Guildhall in 3 woorden: vlot, leuk, interactief!

1 Hoogspanning Benelux

De eerste keer dat ik Hoogspanning speelde, werd het spel halverwege stopgezet omdat mijn twee medespeelsters dit spel totaal niet leuk vonden. De tweede keer dat ik Hoogspanning speelde, werden er verkeerde regels gebruikt waardoor het spel volledig in het water viel. De derde keer dat ik Hoogspanning speelde, had ik geen schijn van kans en verloor ik met een immens grote achterstand. Nu kwam Hoogspanning voor de vierde keer op tafel. Voor de eerste keer met de Benelux map. Beste medespeler, ik heb genoten! Het was geleden van mijn laatste spelletje Brass dat ik nog zoveel spanning heb gevoeld tijdens het spelen van een spel. De drie spelers (waaronder mezelf) waren aan elkaar gewaagd. In de voorlaatste ronde maakte iedereen nog kans op de overwinning. Zelden zo’n spannende eindspurt gezien. Ik had lange tijd de beste papieren, maar op het einde heb ik het toch nog nipt uit handen gegeven waardoor ik pas derde eindigde. Hoogspanning verdient zeker meerdere speelbeurten, want het is één van de beste spellen die ik ooit speelde. Hoogspanning in 3 woorden: spanning, diepgang en wiskunde!

Plaats een reactie