Verslag Spellenspektakel 2013

Standaard

Zondag trok ik, met drie vrienden, naar het verre Eindhoven voor mijn tweede editie van het Spellenspektakel. Door het verschrikkelijke regenweer en de lange zoektocht naar een geschikte parkeerplaats kwamen we iets later dan voorzien aan in Eindhoven.

Het eerste spel dat we speelden was Mayday! Mayday! van de auteur Corné Van Moorsel. Het was een eer om dit spel samen met de auteur te mogen spelen. Corné kent u misschien van de spellen Powerboats (racespel met speedboten) of Streetsoccer (voetbalspel met voetballers)?

Ik was vooraf heel benieuwd naar dit spel. Het deed me denken aan The Resistance en (bijna) iedereen weet dat The Resistance één van mijn favoriete spellen is. Ik vroeg me dan ook meteen af of dit spel even goed of misschien zelfs beter kon zijn dan The Resistance? Ik kan al meteen zeggen dat we tijdens Mayday! Mayday! het meeste plezier hebben beleefd. De beschuldigingen vlogen heen en weer en er hing een leuke sfeer rond onze tafel.

In Mayday! Mayday! ben je lid van een vliegtuigcrew. De piloot is plotseling gestorven. Er doen geruchten de ronde dat er verraders onder het personeel zitten. Aan de eerlijke spelers om uit te zoeken wie de verraders zijn. Aan de oneerlijke spelers om ervoor te zorgen dat ze niet worden beschuldigd.

Automatisch wordt de vergelijking met The Resistance gemaakt. Er zijn namelijk veel gelijkenissen. Verborgen rollen, de goeie tegen de slechte, het deductie-mechanisme en het stemmen. Veel gelijkenissen, maar ook een aantal verschillen. Mayday! Mayday! is overzichtelijker. Er liggen drie kaarten voor elke speler en door één van deze kaarten te bekijken, kom je steeds meer te weten over de betrouwbaarheid van de andere spelers. Je kan aanduiden of een bepaalde persoon al dan niet te vertrouwen is. Doordat deze aanduidingen gedurende heel het spel blijven liggen, hoef je minder te onthouden en wordt het deductie-element makkelijker.

Ik heb enorm genoten van dit spel. Mayday! Mayday! werd aangekocht door spellenclub De Strateeg waardoor ik het spel zelf niet heb aangekocht voor mijn persoonlijke collectie. Ik zal immers nog vaak genoeg de kans krijgen om dit spel te spelen op de spellenclub. Toch heb ik al een klein beetje spijt van deze beslissing. En wel om twee redenen. Ten eerste is er de spotprijs van 12 euro en een sjik. Ten tweede is het spel een goede afwisseling voor The Resistance.

En dan nu het antwoord op de vraag waarop u zit te wachten: is het spel beter of slechter dan The Resistance? Ik denk dat The Resistance mijn favoriet blijft in dit genre spellen, maar Mayday! Mayday! komt toch aardig in de buurt. Een gouden raad: als je een liefhebber bent van spellen als The Resistance MOET je dit spel gewoon eens spelen!

Het tweede spel dat we speelden was Alarm! Ook met een uitroepteken! Uitroeptekens plaatsen achter de naam van een spel wordt stilaan een trend in bordspellenland! Na Bang! en Mayday! Mayday! wordt er ook achter Alarm een uitroepteken geplaatst! In Alarm! trek je kaarten van de trekstapel en geef je elke speler aan de tafel (inclusief jezelf) één kaart. Door het slim uitdelen van kaarten aan spelers moet je proberen om je tegenspelers te elimineren uit het spel. Twee kaarten met een politiesymbool of drie kaarten met een symbool van een hond brengen je al in de problemen. Alarm! is ontworpen door een Belg en dat alleen is al leuk! Maar was het spel ook leuk? Het spel was leuk maar jammer genoeg zonder uitroepteken. Het was niet slecht, maar ik werd er niet warm of koud van. Ik ben natuurlijk erg verwend op spellengebied en dan zet je niet meer zo snel een uitroepteken achter elk doorsnee spel.

Het derde en laatste spel dat we speelden was Quantum. Quantum is het meest originele spel met dobbelstenen dat ik ooit speelde. Je moet het spelen om het te geloven! Ik vond het een heel leuk spel en de kans is bestaande dat dit spel ooit in mijn collectie terechtkomt. Maar dan liever de Nederlandstalige versie en aan een iets lagere prijs dan 40 euro.

Naast het spelen van spellen heb ik natuurlijk ook wat koopjes gedaan. Streetsoccer voor 10 euro, Identik voor 15 euro, Kaiser voor 5 euro, The Downfall of Pompeii voor 30 euro, Black Stories voor 8 euro, Guild Hall voor 19,90 euro, Qwixx Deluxe voor 12,80 euro, Room 25 voor 18,90 euro en River Dragons voor 24,20 euro.

Tot slot nog één vraag aan de organisatie: kunnen er volgend jaar alstublieft iets grotere pakken friet worden voorzien? De portie frieten die ik kreeg was voor mij net voldoende als aperitiefhapje maar zeker niet als hoofdmaaltijd. Gelukkig kon ik mijn honger stillen met de vele mooie spellen! Bedankt en waarschijnlijk tot volgend jaar! Uitroepteken!

Plaats een reactie