Strategische gids voor The Resistance

Standaard

Dit is de strategische gids van The Resistance. The Resistance is een partyspel dat door velen wordt omschreven als een geluksspel zonder diepgang. Dit vind ik totaal onjuist en daarom wil ik met deze strategische gids aantonen dat er veel meer diepgang in The Resistance zit dan sommigen denken.

1/ Speel steeds op dezelfde manier. Sommige spelers zijn steeds luid en analyserend als ze een lid van The Resistance zijn. Wanneer ze spion zijn, zijn ze plots veel stiller en gedragen ze zich totaal anders. Bij The Resistance komt het er vooral op aan om je steeds op dezelfde manier te gedragen. Zo zal je minder snel (of niet) verdacht worden.

2/ Als spion kan het een tactiek zijn om je eigen spion-partner te beschuldigen. Zet dit kracht bij door je medespion nooit plotkaarten te geven. De leden van The Resistance zullen je niet snel verdenken als spion als jij zelf de andere spion beschuldigt. De ene groep zal jou geloven en de andere groep zal de andere spion geloven. Dat zorgt voor verdeeldheid binnen de groep en dat is ideaal voor de spionnen die rustig kunnen saboteren.

3/ Een medespion beschuldigen is vaak een goed plan, maar maak geen oogcontact met hem. Bekijk je medespionnen niet en communiceer zeker niet met hen. Als twee spionnen met elkaar beginnen te discussiëren, moeten het allebei al heel goede acteurs zijn om niet door de mand te vallen.

4/ Als iemand jou een vraag stelt en je bent een spion, zorg dan dat je op voorhand al een antwoord klaar hebt. Wanneer je met de mond vol tanden staat of als je geen interesse toont om de leden van The Resistance te helpen, zal je vaak verdacht worden.

5/ Bekijk alles vanuit het standpunt van de leden van The Resistance, ook al ben je een spion. Als je samen met één andere speler op missie gaat en jij hebt als enige de boel gesaboteerd, dan zal de andere speler jou beschuldigen als spion. Dan is het niet meer dan normaal dat jij hem ook beschuldigt, want je moet doen alsof je zelf een lid van The Resistance bent. Probeer als lid van The Resistance steeds actief mee te denken en zeg wat je denkt. Wie meedenkt met de groep en veel babbelt is vaak een goede speler. Als een spion dit probeert te doen, is de kans groot dat hij zich misspreekt.

6/ Probeer er als spion voor te zorgen dat er slechts 1 spion meegaat op elke missie. Stel dat er 2 spionnen en 2 leden van The Resistance op missie gaan, dan weten de spionnen niet of ze nu wel of niet moeten saboteren. Als de spionnen allebei saboteren, is de kans groot dat ze snel worden ontmaskerd. Als ze allebei niet saboteren, dan scoren de leden van The Resistance een punt. Door non-verbale communicatie aan de andere spion proberen duidelijk te maken om wel of niet te saboteren, is heel gevaarlijk. Als één andere speler jullie opmerkt, kan het game over zijn voor de spionnen. Daarom is het beter dat je er probeert voor te zorgen dat er slechts 1 spion in elke missie zit. Zit je toch met 2 spionnen in een missie, dan is de ongeschreven regel dat enkel de speler die de laatste keer heeft gesaboteerd, nu ook zal saboteren en de andere spion niet.

7/ Je hoeft als spion niet altijd te saboteren. Soms kan dit een goede tactiek zijn om de leden van The Resistance op een dwaalspoor te zetten. In dat geval moet je wel zeker zijn dat je door die actie veel vertrouwen bij de leden van The Resistance hebt gewonnen. In de meeste gevallen is het echter beter om wel te saboteren. Als je als spion in de eerste twee missies kan saboteren, dan zijn de leden van The Resistance al verplicht om de perfecte combinatie te vinden in de derde missie met 4 spelers. Niet makkelijk.

8/ Enkel de spionnen starten aan het begin van het spel met informatie. Zij weten als enige wie de spionnen en wie de leden van The Resistance zijn. Wie aan het begin van het spel er rotsvast van overtuigd is dat speler x en speler y spionnen zijn, is waarschijnlijk zelf een spion. Een lid van The Resistance kan immers nog niet voldoende informatie hebben om te weten wie de spionnen zijn aangezien hij het spel start zonder enige informatie.

9/ Probeer de lichaamstaal van de andere spelers te lezen. Vraag aan elke speler om in je ogen te kijken en luidop te zeggen: “ik ben geen spion”. Als spion moet je op dat moment al heel goed kunnen liegen om niet door de mand te vallen.

10/ Als je een spion bent en je krijgt van iemand een kaart waarop staat dat je naar de karakterkaart van een andere speler mag kijken. Kijk dan naar de kaart van je medespion en zeg dat hij een spion is. Hiermee offer je je mede-spionspeler op, maar als later in het spel blijkt dat je gelijk had, dan zullen de leden van The Resistance je 100% vertrouwen waarna jij makkelijk de boel kan saboteren. Het is heel gewaagd, maar als het lukt, dan zal je iedereen met verstomming slaan.

11/ Kijk naar het stemgedrag van de spelers. Voor de leden van The Resistance is dit het allerbelangrijkste! Stel: jij bent spion en de spionnen hebben reeds 2 punten gescoord. Als er dan een missie wordt samengesteld waar jij NIET inzit, mag je die missie NOOIT goedkeuren (ook al zit je medespion in de missie). Je moet je immers gedragen als een lid van The Resistance en een goede speler gaat nooit die missie goedkeuren als hij er zelf niet in zit omdat de spionnen in dat geval altijd winnen. Stel dat jij als spion toch “ja” stemt en de missie wordt afgekeurd door een meerderheid aan “nee” stemmen. Dan weet iedereen op dat moment dat je een spion bent en gaan ze jou in de volgende missie nooit meer meenemen. Dit is heel belangrijk om te weten.

14/ Als je wordt ontmaskerd als spion, is het spel voor jou nog niet over. Je weet immers wie de andere spionnen zijn en je kan mind games beginnen spelen. Als jij leider bent, kan je bijvoorbeeld een missie samenstellen met alle leden van The Resistance om de goede spelers op het verkeerde been te zetten. Ze gaan immers nooit denken dat jij een missie zal samenstellen waarin geen enkele spion zit.

15/ De plotkaarten zijn heel belangrijk voor de leden van de leden van The Resistance omdat ze hiermee meer informatie over de spionnen kunnen krijgen. Daarom zal een spion snel geneigd zijn om een plotkaart aan zijn medespion te geven. Geef de belangrijke kaarten aan je medespion (bijvoorbeeld: bekijk de karakterkaart van een andere speler) en geef de minder belangrijke plotkaarten aan een lid van The Resistance. Als je alle kaarten aan je medespion geeft, bestaat de kans dat dit begint op te vallen en dat jullie allebei als spion worden ontmaskerd.

16/ Nieuwe spelers keuren vaak elke missie goed waarin ze zelf zitten. Stop daarmee! In de eerste ronde kan je meteen goedkeuren omdat je als lid van The Resistance toch nog niets van informatie hebt. In latere ronden een eerste missie goedkeuren (alleen maar omdat je zelf in de missie zit), is meestal geen goed idee. Als je een aantal beurten in een missie kan spelen, kan je meer informatie winnen over het stemgedrag van de andere spelers.

Een voorbeeld: Stel dat je een spel speelt met 5 spelers waarvan 2 spionnen. De gekozen missie bestaat uit speler A, speler B en 1 spion. Speler C zit niet in de missie en keurt af. De twee spionnen keuren goed, want er zit één van beide spionnen in de missie. Speler A is een slimme speler en keurt de missie af, ook al zit hij zelf in de missie. Speler B is een domme speler en hij keurt de missie goed. 3 tegen 2 dus de missie gaat door en de spion saboteert.

Stel dat speler B een slimme speler was geweest en hij de missie in de eerste ronde ook had afgekeurd. Dan was de missie niet doorgegaan en heb je als lid van The Resistance een grote bron aan informatie. De spion die niet in de missie zat is sowieso ontmaskerd als spion. Waarom zou hij immers een missie goedkeuren als hij zelf niet in de missie zit? Stel dat hij een goede speler zou zijn, dan had hij de missie altijd moeten afkeuren. Hij heeft niet alleen zichzelf verraden als spion, hij heeft hiermee ook aangegeven dat er zeker 1 medespion in de missie zat. Aangezien hij een spion is en 1 van de 3 leden op de missie ook een spion was, weet je zeker dat speler C (die niet in de missie zat) sowieso een goede speler is. Er zitten immers slechts twee spionnen in een spel met 5 spelers.

Dit is allemaal vrij logisch, maar zeker in een spel met beginners niet altijd even eenvoudig om dit duidelijk te maken.

Conclusie:

Zoals je kan lezen zit er veel meer diepgang en tactiek in The Resistance dan je misschien aanvankelijk had gedacht. De reden waarom vele mensen vinden dat The Resistance vooral uit geluk bestaat, is omdat ze het spel zelf niet goed spelen of omdat er minstens één speler meespeelt die niet slim speelt. Eén speler die regelmatig de verkeerde keuzes maakt (bijvoorbeeld door dom stemgedrag), kan het spel verpesten voor de andere leden van The Resistance. Aangezien het spel 5 tot 10 spelers vraagt, is de kans groot dat er een domme speler deelneemt. Het spel heeft geen extreem hoge geluksfactor, het zijn de spelers zelf die bepalen of er veel of weinig geluk in het spel zit door de beslissingen die ze maken. Als iedereen The Resistance goed speelt, komt de strategie/deductie boven drijven en is The Resistance één van de beste speelervaringen ooit!

Na 29 speelbeurten weet ik het zeker. The Resistance is mijn favoriet spel aller tijden!

Lees in deze rubriek ook mijn strategische gids voor het bordspel Macao en mijn strategische gids voor het kaartspel 7 Wonders.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s