5 Hoe werkt Kickstarter?

Standaard

Dit is de volgende vraag in de rubriek Vraag het aan Ditterio.

Vraag aan Ditterio:

Hier een vraag die mij al langer bezig houdt. Regelmatig lees ik op verschillende spellen – sites over het begrip kickstarter. Ik begrijp dat het een internet- project is  waar je toezegt dat je mee financiert in het produceren van een spel.  Maar hoe doe je dat precies?  In het engels hebben ze het over backers en pebbles, wat bedoelen ze daar mee?
Betaal je vooraf en is het betrouwbaar? Ook ben ik benieuwd of er al andere spellengekken bekend zijn met deze nieuwe manier van spellen kopen. Jijzelf?

Antwoord van Ditterio:

Ik heb zelf nog nooit iets gekocht via Kickstarter, maar ik weet wel hoe Kickstarter werkt.

Spellen maken is niet goedkoop. Als je als auteur een spel wil laten produceren in grote hoeveelheden kost dit veel geld. Daarbij komt nog eens een groot financieel risico, want het kan heel goed zijn dat het spel niet zo goed zal verkopen als de auteur vooraf had gehoopt. Om die financiële risico’s te vermijden, richten veel spellenauteurs zich op Kickstarter.

Ze starten een project op Kickstarter en presenteren dit project aan de hand van video’s en foto’s. Mensen die geïnteresseerd zijn in het bordspel van die auteur kunnen dan geld betalen voor dit project. Deze personen noemt men backers. Hoe meer backers (mensen die geld betalen voor dat spel), hoe groter de kans dat het spel uiteindelijk zal worden geproduceerd. Er wordt een bepaald minimumbedrag (stretchgoal) vooropgesteld. Als dat bedrag wordt gehaald, dan zal het spel op de markt worden gebracht.

Vaak worden er bij bepaalde bedragen ook extra zaken beloofd. Dat wordt weergegeven in een aantal pledge-levels. Bijvoorbeeld: wanneer je 1 dollar betaalt, krijg je een bedankje van de auteur, wanneer je 40 dollar betaalt krijg je het bordspel en wanneer je 60 dollar betaalt krijg je het bordspel met een extra uitbreiding. Door deze beloftes hoopt de auteur meer geld binnen te halen.

Als je wil deelnemen aan Kickstarter, moet je je eerst registreren via de website van Kickstarter. Vervolgens kies je je pledge-level. Bijvoorbeeld: ik wil 40 dollar betalen om het bordspel te ontvangen zonder extra’s. Op dat moment ben je een backer van het project. Het bedrag (in dit geval 40 dollar) wordt op je creditcard geblokkeerd. Op het moment dat het project is geslaagd en er voldoende geld is binnengekomen, gaat dat bedrag definitief van je creditcard. Daarna krijg je een mail om je adresgegevens door te geven. Na lang wachten krijg je het bordspel dan opgestuurd.

Het grootste gevaar van Kickstarter is dat het voor jou als investeerder ook risico’s inhoudt. Als het minimumbedrag niet wordt gehaald, kan je je geld kwijt zijn. Sommige bedrijven op Kickstarter zijn jong en onervaren en leveren bovendien niet altijd de gewenste kwaliteit. Een ander groot nadeel aan Kickstarter is dat het een Amerikaans bedrijf is. Als je de verzendingskosten, douanerechten en BTW meerekent, kan dit een vrij dure grap worden. Soms zelfs zo duur dat je het spel later veel goedkoper in de winkel kan kopen.

Omwille van deze redenen heb ik zelf nog nooit een pledge gedaan op Kickstarter en zal ik dit waarschijnlijk ook nooit doen. Ik heb al heel wat positieve maar helaas ook al een aantal negatieve verhalen over Kickstarter gelezen. Uiteraard moet iedereen voor zichzelf uitmaken of hij al dan niet een kickstarter-project financieel wil steunen.

Dan rest er mij nog één woordje uit te leggen: een Pebble!

De Pebble-smartwatch is waarschijnlijk de allerbekendste uitvinding van Kickstarter. Hun strechgoal was 100.000 dollar, maar uiteindelijk hebben ze meer dan 10 miljoen dollar verzameld.

Voila, hopelijk heb ik je vraag goed beantwoord.

Als je zelf nog een vraag hebt voor deze rubriek (Vraag het aan Ditterio), mag je altijd een mailtje sturen naar dieterdhaeseleer@hotmail.com

Ik zal mijn best doen om ook jouw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.

Advertenties

4 gedachtes over “5 Hoe werkt Kickstarter?

  1. Luk

    Wat extra info van iemand die al wel aan Kickstarter campagnes heeft meegedaan:
    1. Het bedrag dat men wil ophalen is de Funding Goal.
    2. Om het aantrekkelijker te maken naar de backers, worden een aantal truukjes gebruikt:
    a. Kickstarter exclusives: bepaalde componenten, kleine uitbreidingen die ENKEL geleverd worden aan de backers en dus NIET via de gewone kanalen kunnen gekocht worden.
    b. Stretched goals: extra’s die worden meegevelerd als er meer geld wordt opgehaald dan de funding goal. Hier wordt het soms echt “crazy”: sommige campagnes zijn erg succesvol omdat er straffe extra’s zijn als die stretched goals gehaald worden.
    Enkele voorbeelden:
    – Bij Amerigo [Queen Games] kreeg je een ander spel […It Happens] gratis [en dat hebben ze ook bij andere campagnes gedaan – kwestie van hun oude rommel uit hun magazijn weg te krijgen].
    – Bij Shadows over the Empire en Harbour kwamen een 25-tal extra kaarten.
    – Bij Florenza werden bepaalde componenten verbeterd: mannekes [meeples] ipv ronde schijven; een dobbelstenen in de kleur van de speler, extra grondstoffenblokjes, …]
    – Bij Fief werd de een na de andere kleine uitbreiding gehaald.
    – Bij Buccaneer Bones werd het extra materiaal voor 5-8 spelers meegeleverd.
    Al die Stretched Goals voordelen komen erbij zonder dat je als backer extra moet betalen – en dat maakt dat soort campagnes met veel en haalbare stretched goals zo aantrekkelijk [zeker als je alvast in het basisspel geinteresseerd bent].

    Sommige uitgevers zien KS nu als een extra verkoopskanaal, waar ze rechtstreeks kunnen verkopen aan gamers – dat haalt minstens 1 stap uit hun distributiekanaal en dus hogere marges]. Daar zijn lokale bordspellenwinkels uiteraard niet blij mee, want elke doos die via KS wordt verkocht, kunnen zij net meer verkopen.
    Een andere reden waarom KS meer geberuikt wordt is om een beter idee te krijgen mbt grootte van de print run [maak ik 1,000 exemplaren of 2,500?]. Tasty Minstrel Games heeft zich zo overschat met Rialto en Il Vecchio en zitten nog met een behoorlijke stock. En dat vreet geld.
    Zij gebruiken KS nu om beter de grootte van de vraag te leren kennen en de print runs van nieuwe spellen te optimaliseren. Ze gaan dan nu ook voor elk spel via KS.

    Tenslotte: hoeveel rotzooi komt hiermee op de markt?
    Wel, je moet toch steeds je publiek kunnen warm maken voor je spel, want anders zal het niet geproduceerd worden. Ongeveer 20-30% van de campagnes faalt, en wellicht om goede redenen: slecht spel, te hoge prijs, verkeerde marketing, …]. Zoals met alle spellen moet je zelf het kaf van de koren scheiden.

    Ik heb zelf nog geen nare ervaringen gehad [hout vasthouden].

    Liked by 1 persoon

  2. Erwin

    Kickstarter int geen geld zolang het minimumbedrag niet wordt gehaald. Hierop loop je dus geen enkel risico. Dit loop je wel bij bedrijven die na afloop van een succesvolle funding in de problemen raken (bijv. omdat ze slecht hebben gecalculeerd).

    Liked by 1 persoon

  3. ditterio

    Bedankt voor de aanvulling. Dat wist ik niet, maar dat is inderdaad een groot verschil. In dat geval moet ik misschien toch eens een kickstarter overwegen 😉

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s