Star Wars LCG

Standaard

star wars 2star wars 3

Dark Side Apprentice Thomas : Een kaartspel van Star Wars? Is dit jou kwaadaardige meesterplan om op een goedkope manier de fans van de films geld uit de zakken te kloppen?

Emperor : Onwetende dwaas! Je begrijpt duidelijk niet dat ik vele Bothan speltesters heb omgebracht om dit spel het daglicht te laten zien.

Thomas : Aha dit kaartspel heeft dus goed gekeken en geleerd wat bij andere kaartspellen frustratie uitlokt?

star wars 4

Vader : Juist. Zo waren we bijvoorbeeld erg gefrustreerd toen we elke beurt maar één kaart mochten bijtrekken. Tot grote woede van de Emperor trok hij meestal een Jawa uit de ganse stapel. Dus beslisten we gewoon dat je gans je hand opnieuw volledig mag aanvullen zodat we een gans leger van Jawa’s in onze hand hadden elke beurt! De opties! De verschrikkingen voor onze tegenstander. De dramatische wendingen!

Emperor : Raagh frustratie! Ik herinner me nog dat in een testversie grondstoffen uit je deck werden getrokken en ik er steeds teveel of te weinig van had. Dus liet ik er mijn briljantste Ugnaught ingenieurs op los. En met hun voorstel om een aparte plot stapel te hebben waarbij je van in het begin grondstoffen ter beschikking hebt en die je ook nog eens een extra kracht geven, was ik erg ingetogen. Ik heb de sloebers meteen een paar Twi’lek danseressen geschonken die Jabba me eens cadeau had gedaan.

star wars 5

Thomas : Ja maar heer keizer, werkt het niet op de zenuwen dat de rebellen slechts 3 van deze plots moeten vernietigen om de overwinning te behalen?

Emperor : Hehehe, nee mijn jonge leerling, ik heb namelijk voorzien dat de Death Star, mijn ultieme expressie van compensatiedrang, in 12 beurten klaar zal zijn. De rebellen zullen zich dus moeten reppen. Bovendien kan ik lekker achterover leunen en vanachter mijn bureau de aanvallen van Jedi en ander Smuggler gespuis afwachten. Als de Force met ons is gaat de Death Star zelfs twee keer vooruit per beurt! En als het echt nodig is stuur ik wel een bombarderingsvloot en enkele walkers om de plots van de Rebellen te vernietigen en de doem van de Death Star dichterbij te brengen.

Thomas : Ja meester ik begin beetje bij beetje de genialiteit van je plan in te zien. Maar de rebellen mogen wel tot drie keer toe een aanval openen op je verschillende plots?

Emperor : Ik gaf hen slechts wat ijdele hoop zodat mijn overwinning des te beter smaakt en ik ze zalig uit kan lachen met hun onkunde. Ik gaf mezelf ook drie tactics iconen. Daarmee kan ik niet alleen Ewoks maar gewoon iedereen buiten strijd houden, zelfs als ze niet deelnemen aan de strijd! Zie je de genialiteit van de duistere zijde al jonge leerling.

Thomas : Vergeef me meester maar wat is dat juist die iconen?

Vader neemt een diepe teug adem

Een eenheid heeft geen bepaalde offensieve of defensieve krachtwaarde zoals de incompetente speltesters eerst voorstelden. Nee, geen rekenles voor mij, in plaats daarvan staan er telkens enkele iconen op een kaart. Deze iconen kunnen schade toebrengen aan eenheden of plotkaarten of kunnen eenheden buiten strijd stellen. Belangrijk hierbij is dat het tactiek icoon eenheden zelfs voor meerdere beurten buiten strijd kan stellen. En je wil tijdens de tegenstander zijn of haar beurt toch ook een verdediging liggen hebben. Ademt uit

Emperor : Het tactiek icoon is volgens mij een van de beste unieke kenmerken van dit kaartspel. Dat je ook units buiten strijd kan stellen die niet deelnemen aan het gevecht brengt de nodige non-lineariteit en zorgt ervoor dat je zware units niet zomaar neerpletst omdat je genoeg grondstoffen hebt. Het brengt ook een tegengewicht tegenover rush strategieën.

Thomas : Ik zie dat er veel grijze bollen naast je afbeelding zweven, O keizer, die zijn vast goed voor je ego?

Emperor : En of! Vele Ewoks heb ik geroosterd uit woede toen ik kaarten in de hand had waar ik in die beurt niet veel mee kon aanvangen. Dus dacht ik laat ik de kaarten een dubbele functie geven. Die bollen zijn niet meer of minder dan de Force. Hier komt een moeilijk woord jonge leerling: Edge battle. Alleen als je een geniepig bluf spelletje wint van mij, mag je als eerste toeslaan gedurende een gevecht en de extra witte iconen gebruiken.

Thomas : Briljant keizer, dit zorgt ervoor dat ik de uitkomst van de strijd niet op voorhand kan uitrekenen, maar ik sta wel sterker als ik veel bolletjes achter de hand hou ook al zijn dit goede units om op tafel te spelen.

Vader : Meer nog door het constant uitspelen van de meeste kaarten in de hand op tafel of de Edge Battle heb je een constante stroom aan nieuwe kaarten, beslissingen en wendingen. Je houdt niet lang dezelfde hand vast.

Emperor : hihihihi, ja en ik kan niet alleen de kaarten weggooien in de edge battle ik kan ook nog eens speciale kaarten erin gooien om extra schade te doen of kaarten die gewoon zeggen dat het niet voor echt was en je de kaarten die je juist hebt ingezet kwijt bent voor niets. Smerig hé van me.

Deze kaart zorgt voor heel wat mindgames

Deze kaart zorgt voor heel wat mindgames

Thomas : Ja heerlijk die geniepigheid van je. Maar wat was dat met de Force?

Emperor : Zoals je ziet heb ik vijf van die bolletjes. Dat wil zeggen dat ik erg goed ben om de Force naar mijn kant te trekken. Enkel dat groene mormel Yoda kan me evenaren. Als ik namelijk niet gefocust ben op strijd leveren, dan kan ik gewoon in de Force gaan liggen en mijn superieure zelf en de grijze bollen aanbieden aan de duistere kant van de kracht. Zoals ik je reeds onthulde, gaat de Death Star dubbel zo snel vooruit als de kracht met ons is. 

De Force

De Force

Thomas : Oh er staat ook op je kaart dat je 1337 bent O meester.

Emperor : En terecht dat ik Elite ben. Ik kom sneller dan de anderen terug beschikbaar voor de strijd of de Force. Zie je een stormtrooper kan net zoals ik in de Force gaan liggen, maar die imbeciele nitwits zijn duidelijk een stuk minder efficiënt dan een Sith meester.

Thomas : Mijn informatienetwerk lichtte me in dat U vele critici hebt laten choken die het belachelijk vonden dat uwe Vaderigheid met een tauntaun vocht, terwijl Obi-Wan het tegen een Star Destroyer opnam.

Vader : Hun gebrek aan verbeelding is die verraders duur te staan gekomen! De eigenschappen van personages en voertuigen voelen echt aan als in de films. De vervloekte Millenium Falcon kan onverwacht wegvliegen in een gevecht, als Leia gevangen wordt genomen krijgen de andere personages een extra boost om haar te gaan redden, smokkelschepen komen gemakkelijker door sterk verdedigde linies en de Emperor vermijdt fysieke gevechten om van achter zijn bureau volledige eenheden buiten strijd te zetten. En vermaledijde Obi-Wan schakelde aan boord van die Stardestroyer de energiebron uit zodat die stuurloos verloren was. En zonder die tauntaun sterft Luke van de vrieskoude en slaat de balans over naar de Dark Side. Dit spel zit vol met lore en het Star Wars gevoel.

Cinematische ervaring van het artwork

Cinematische ervaring van het artwork

Thomas : Jij bent rood met zwart, maar ik zie ook andere kleurtjes van kaarten. Zijn er andere facties?

Emperor : Ja de hele Imperial fleet staat ter beschikking inclusief officieren om te choken en onze destructieve lusten op bot te vieren. Daarnaast bood Jabba ons aan om ook zijn gespuis van huurlingen en bounty hunters ter beschikking te stellen om Leia, Han en andere walgelijke helden gevangen te nemen. Aan de andere zijde vind je de Rebel fleet, de Jedi en de Smokkelaars. Rebellen spelen tactisch en rekenen op hun generaals, de smokkelaars glippen door je defensie en misleiden je tijdens een aanval. De Jedi zijn onze antipode die ook erop rekent om met de Force trucen uit te halen.

Thomas : U hebt ook gedacht aan de die hard fans van de franchise O heer der duisternis.

Emperor : Inderdaad terwijl we Wookies en Ewoks serveren voor de snelle hap, hebben we voor de echte Star Wars fanaten ook gezorgd dat niet enkel de personages uit de films opduiken maar ook het materiaal uit boeken en spellen. Zo kom je in een uitbreiding Kyle Katarn tegen uit het PC game of de seven Dark Jedi uit de expanded universe. Of mijn persoonlijke favoriete hand: Mara Jade, die vurige rosse. Hehehe.

Thomas : Heeft u nog een laatste krachtige voorzet om dit spel aan te prijzen?

Emperor : Zeker en vast. Een zeer sterk punt was voor mij het deckbuilden. Ik ben namelijk druk bezet en duik graag snel in de actie. Je kunt letterlijk een deck samenstellen op vijf minuten. In plaats van kaart voor kaart te gaan uitkiezen, kies je tien keer vijf kaarten die bij elkaar horen. Dit systeem van pods brengt ook met zich mee dat geen enkele kaart nutteloos in je doos blijft zitten. Iedereen komt aan tafel met zwakkere kaarten in zijn deck en zal daar mee moeten omgaan. Het blijft wel fijn om te deckbuilden want het is leuk om op zoek te gaan naar synergiën tussen pods, ze te analyseren en de vele combinaties uit te testen.

De pod van Luke: Luke, vier support kaarten en de plot kaart.

De pod van Luke: Luke, vier support kaarten en de plot kaart.

Thomas

Plaats een reactie